Darmowe Forum
Grudzieñ 21, 2024, 18:05:23 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Czy dotar³ do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione!
 
   Strona g³ówna   Pomoc Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Pêtla for..... - czyli jak powtarzaæ fragment programu  (Przeczytany 13779 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« : Pa¼dziernik 22, 2010, 08:54:51 »

W programach bardzo czêsto pojawia siê konieczno¶æ powtarzania pewnej czê¶ci kodu. W Pascalu dostêpne s± trzy rodzaje pêtli. Jedn± z nich jest pêtla for.
Sk³adnia pêtli for... wygl±da nastêpuj±co:
For (warto¶æ pocz±tkowa licznika) to (warto¶æ koñcowa licznika) do (polecenie);

Uwaga: W tym przypadku warto¶æ pocz±tkowa musi byæ mniejsza lub równa warto¶ci koñcowej licznika. Licznik to liczba ca³kowita która zmienia swoj± warto¶æ po ka¿dym obrocie pêtli. Pêtla dzia³a tak d³ugo jak d³ugo warto¶æ licznika nie przekroczy warto¶ci umieszczonej po s³owie to ( musi byæ wiêksza!!!). Jak widaæ przedstawiona powy¿ej sk³adnia dotyczy pêtli w której warto¶æ licznika ro¶nie.
W pêtli for warto¶æ licznika mo¿e byæ równie¿ zmniejszana, sk³adnia takiej pêtli wygl±da tak:
For (warto¶æ pocz±tkowa licznika) downto (warto¶æ koñcowa licznika) do (polecenie); 

Uwaga: W tym przypadku warto¶æ pocz±tkowa licznika musi byæ wiêksza od jej warto¶ci koñcowej.

Przyk³ad pêtli z licznikiem o rosn±cej warto¶ci:
for x:=1 to 10 do writeln(x); pêtla wy¶wietli liczby od 1 do 10 umieszczone jedna pod drug±.

Przyk³ad pêtli o warto¶ci malej±cej licznika:
for x:=10 downto 1 do writeln(x);  pêtla wy¶wietli liczby od 10 do 1 umieszczone jedna pod drug±. 

Uwaga: je¿eli pomylisz warto¶ci licznika, pêtla nie zadzia³a!!!!!




 
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 22, 2010, 09:01:10 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Pa¼dziernik 25, 2010, 04:27:00 »

Przyk³ad 1. Napisaæ program wy¶wietlaj±cy na ekranie 10 razy napis : "Uwielbiam programowaæ w Pascalu"
program zad1_2;
uses crt,dos;
var x:integer;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do writeln('Lubie programowac w Pascalu!!!');
readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Pa¼dziernik 25, 2010, 04:32:55 »

Przyk³ad 2.
Napisaæ program który wy¶wietli przemieszczaj±cy siê od lewej do prawej strony napis: Adam.
Wykorzystaæ funkcjê gotoxy(x,y) i pêtlê for....
program zad1_2;
uses crt,dos;
var x:integer;
begin
clrscr;
for x:=1 to 60 do
begin
clrscr;gotoxy(x,10);
writeln('Adam');delay(100);
end;
readkey;
end.

W programie wykorzystano instrukcjê grupuj±ca begin...end;
Polecenie gotoxy(x,y) s³u¿y do przemieszczania napisu, x zmienia siê w pêtli wobec czego napis jest wy¶wietlany przesuniêty coraz bardziej w prawo. Czyszczenie ekranu clrscr,wymazuje poprzedni napis, a polecenie delay(100) zatrzymuje program na 0.1 sekundy, dziêki czemu ma siê wra¿enie ruchu napisu. Polecenie delay(x) opisane jest w materia³ach dostarczonych Pañstwu. Spróbujcie zast±piæ warto¶æ 100 innymi warto¶ciami np.1000 uzyskuj±c spowolnienie ruchu napisu. 
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 25, 2010, 04:38:26 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Pa¼dziernik 25, 2010, 04:44:57 »

Zadanie 3. Proszê napisaæ program w którym napis "Adam" bêdzie przemieszcza³ siê od lewej do prawej, a pod nim napis "Ewa" przemieszcza siê od prawej do lewej. Maj± mijaæ siê mniej wiêcej na ¶rodku ekranu.
program zad1_3;
uses crt,dos;
var x:integer;
begin
clrscr;
for x:=1 to 60 do
begin
clrscr;gotoxy(x,10);
write('Adam');
gotoxy(61-x,11);
write('Ewa');
delay(100);
end;
readkey;
end.

Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Pa¼dziernik 25, 2010, 04:47:42 »

Zadanie 4. Napisaæ program który bêdzie pionowo (góra-dó³) przemieszcza³ napis: ADAM.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Listopad 08, 2010, 11:40:44 »

Program nr 7
Program prosi o podanie liczby od której ma wy¶wietlaæ i liczby do której ma wy¶wietlaæ. Nastêpnie wy¶wietla je na ekranie.


program a;
uses crt, dos;
var x,y,z:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj od jakiej liczby wyswietlic: ');readln(y);
write('Podaj do ktorej liczby wyswietlic: ');readln(z);
for x:=y to z do
begin
writeln(x);sound(1000); delay(100);nosound;
 end;

readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #6 : Listopad 08, 2010, 12:21:23 »

Zadanie 8. Napisaæ program który wy¶wietli imiê tyle razy ile wynosi wiek wprowadzaj±cego.



program milus;
uses crt,dos;
var x:string;
y,z:byte;
begin
clrscr;
write('Podaj swoje imie : ');readln(x);
write('Podaj swoj wiek: ');readln(y);
clrscr;
for z:=1 to y do
begin
writeln(z:5,' : ',x);
end;
readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #7 : Listopad 08, 2010, 13:16:00 »

program milus;
uses crt,dos;
var x:string;
y:byte;
begin
clrscr;
for y:=1 to 60 do
begin
clrscr; gotoxy(y,10);write('ADAM');delay(50);
textcolor(y);

end;

readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #8 : Listopad 15, 2010, 08:08:59 »

Zadanie 5. Napisaæ program który prosi o podanie nazwy, a nastêpnie wy¶wietla j± na ¶rodku ekranu. Po 1 sekundzie napis zaczyna przemieszczaæ siê w prawo.

program rurka;
uses crt,dos;
var x,y:integer;
z: string;
begin
 clrscr;
 gotoxy(30,10);write('Podaj nazwe: ');readln(z);
clrscr; gotoxy(35,10);write(z);
delay(1000);
for x:=1 to 30 do
begin
clrscr;gotoxy(30+x,10);write(z);delay(200);
end;


end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #9 : Listopad 15, 2010, 08:26:53 »

Zadanie 6. Napisaæ program napis "Adam" przemieszcza od lewej do prawej. Po doj¶ciu do prawego brzegu ekranu napis znika i pojawia siê ponownie z lewej strony przemieszczaj±c siê do prawej. Dzia³anie ta powtarzane jest 10 krotnie.

program rurka;
uses crt,dos;
var x,y:integer;
z: string;
begin
 clrscr;
z:='Adam';

for y:=1 to 10 do begin

for x:=1 to 60 do
begin
clrscr;gotoxy(x,10);write(z);gotoxy(60,1); write(y); delay(100);
end;
end;

end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2010, 08:29:06 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #10 : Listopad 15, 2010, 09:21:40 »

Wykorzystanie funkcji randomize;
Funkcja randomize losuje liczby z podanego zakresu. Przyk³ad wykorzystania tej funkcji podano poni¿ej


program rurka;
uses crt,dos;
var x,y,a:integer;
z: string;
begin
 randomize;
 clrscr;
 for a:=1 to 1000 do
 begin
 x:=random(75);
 y:=random(30);
 gotoxy(x+1,y+1);write('*');delay(10);

 end;
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #11 : Listopad 15, 2010, 09:58:04 »

Zadanie 9. Napisaæ program który wy¶wietli kwadrat o rozmiarach 10x10 sk³adaj±cy siê z gwiadek w kolorze zielonym.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #12 : Listopad 15, 2010, 10:01:45 »

Zadanie 9. Napisaæ program który wy¶wietli kwadrat o rozmiarach 10x10 sk³adaj±cy siê z gwiadek w kolorze zielonym.

program rurka;
uses crt,dos;
var x,y,a,c:integer;
z: string;
begin
 randomize;
 clrscr;
 for x:=1 to 10 do
 begin
 for y:=1 to 10 do
 begin
 textcolor(green);
 gotoxy(x+30,y+5);write('*');
 end; end;
  readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #13 : Listopad 15, 2010, 10:34:42 »

Zadanie 10. Klasyczna choinka, korzystaj±ca z pêtli for.....

program rurka;
uses crt,dos;
var x,y,a,c:integer;
z: string;
begin
 randomize;
 clrscr;
 for x:=1 to 10 do
 begin
 for y:=1 to x do
 begin
 textcolor(green);
 gotoxy(x+30,y+5);write('*');
 end; end;
 for y:=1 to 10 do
 begin
 for x:=1 to 10- y do
 begin
 textcolor(green);
 gotoxy(x+40,y+5);write('*');
 end; end;
  readkey;
end.
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

shaggydogss spw moikrewni gang-nd proskills