admin
|
 |
« : Październik 22, 2010, 08:54:51 » |
|
W programach bardzo czêsto pojawia siê koniecznoœÌ powtarzania pewnej czêœci kodu. W Pascalu dostêpne s¹ trzy rodzaje pêtli. Jedn¹ z nich jest pêtla for. Sk³adnia pêtli for... wygl¹da nastêpuj¹co: For (wartoœÌ pocz¹tkowa licznika) to (wartoœÌ koùcowa licznika) do (polecenie);
Uwaga: W tym przypadku wartoœÌ pocz¹tkowa musi byÌ mniejsza lub równa wartoœci koùcowej licznika. Licznik to liczba ca³kowita która zmienia swoj¹ wartoœÌ po ka¿dym obrocie pêtli. Pêtla dzia³a tak d³ugo jak d³ugo wartoœÌ licznika nie przekroczy wartoœci umieszczonej po s³owie to ( musi byÌ wiêksza!!!). Jak widaÌ przedstawiona powy¿ej sk³adnia dotyczy pêtli w której wartoœÌ licznika roœnie. W pêtli for wartoœÌ licznika mo¿e byÌ równie¿ zmniejszana, sk³adnia takiej pêtli wygl¹da tak: For (wartoœÌ pocz¹tkowa licznika) downto (wartoœÌ koùcowa licznika) do (polecenie);
Uwaga: W tym przypadku wartoœÌ pocz¹tkowa licznika musi byÌ wiêksza od jej wartoœci koùcowej.
PrzykÂład pĂŞtli z licznikiem o rosnÂącej wartoÂści: for x:=1 to 10 do writeln(x); pĂŞtla wyÂświetli liczby od 1 do 10 umieszczone jedna pod drugÂą.
PrzykÂład pĂŞtli o wartoÂści malejÂącej licznika: for x:=10 downto 1 do writeln(x); pĂŞtla wyÂświetli liczby od 10 do 1 umieszczone jedna pod drugÂą.
Uwaga: jeÂżeli pomylisz wartoÂści licznika, pĂŞtla nie zadziaÂła!!!!!
|
|
« Ostatnia zmiana: Październik 22, 2010, 09:01:10 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #1 : Październik 25, 2010, 04:27:00 » |
|
PrzykÂład 1. NapisaĂŚ program wyÂświetlajÂący na ekranie 10 razy napis : "Uwielbiam programowaĂŚ w Pascalu"
program zad1_2; uses crt,dos; var x:integer; begin clrscr; for x:=1 to 10 do writeln('Lubie programowac w Pascalu!!!'); readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #2 : Październik 25, 2010, 04:32:55 » |
|
PrzykÂład 2. NapisaĂŚ program ktĂłry wyÂświetli przemieszczajÂący siĂŞ od lewej do prawej strony napis: Adam. WykorzystaĂŚ funkcjĂŞ gotoxy(x,y) i pĂŞtlĂŞ for....
program zad1_2; uses crt,dos; var x:integer; begin clrscr; for x:=1 to 60 do begin clrscr;gotoxy(x,10); writeln('Adam');delay(100); end; readkey; end. W programie wykorzystano instrukcjê grupuj¹ca begin...end; Polecenie gotoxy(x,y) s³u¿y do przemieszczania napisu, x zmienia siê w pêtli wobec czego napis jest wyœwietlany przesuniêty coraz bardziej w prawo. Czyszczenie ekranu clrscr,wymazuje poprzedni napis, a polecenie delay(100) zatrzymuje program na 0.1 sekundy, dziêki czemu ma siê wra¿enie ruchu napisu. Polecenie delay(x) opisane jest w materia³ach dostarczonych Paùstwu. Spróbujcie zast¹piÌ wartoœÌ 100 innymi wartoœciami np.1000 uzyskuj¹c spowolnienie ruchu napisu.
|
|
« Ostatnia zmiana: Październik 25, 2010, 04:38:26 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #3 : Październik 25, 2010, 04:44:57 » |
|
Zadanie 3. ProszĂŞ napisaĂŚ program w ktĂłrym napis "Adam" bĂŞdzie przemieszczaÂł siĂŞ od lewej do prawej, a pod nim napis "Ewa" przemieszcza siĂŞ od prawej do lewej. MajÂą mijaĂŚ siĂŞ mniej wiĂŞcej na Âśrodku ekranu.
program zad1_3; uses crt,dos; var x:integer; begin clrscr; for x:=1 to 60 do begin clrscr;gotoxy(x,10); write('Adam'); gotoxy(61-x,11); write('Ewa'); delay(100); end; readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #4 : Październik 25, 2010, 04:47:42 » |
|
Zadanie 4. NapisaÌ program który bêdzie pionowo (góra-dó³) przemieszcza³ napis: ADAM.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #5 : Listopad 08, 2010, 11:40:44 » |
|
Program nr 7 Program prosi o podanie liczby od ktĂłrej ma wyÂświetlaĂŚ i liczby do ktĂłrej ma wyÂświetlaĂŚ. NastĂŞpnie wyÂświetla je na ekranie.
program a; uses crt, dos; var x,y,z:integer; begin clrscr; write('Podaj od jakiej liczby wyswietlic: ');readln(y); write('Podaj do ktorej liczby wyswietlic: ');readln(z); for x:=y to z do begin writeln(x);sound(1000); delay(100);nosound; end;
readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #6 : Listopad 08, 2010, 12:21:23 » |
|
Zadanie 8. NapisaĂŚ program ktĂłry wyÂświetli imiĂŞ tyle razy ile wynosi wiek wprowadzajÂącego.
program milus; uses crt,dos; var x:string; y,z:byte; begin clrscr; write('Podaj swoje imie : ');readln(x); write('Podaj swoj wiek: ');readln(y); clrscr; for z:=1 to y do begin writeln(z:5,' : ',x); end; readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #7 : Listopad 08, 2010, 13:16:00 » |
|
program milus; uses crt,dos; var x:string; y:byte; begin clrscr; for y:=1 to 60 do begin clrscr; gotoxy(y,10);write('ADAM');delay(50); textcolor(y);
end;
readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #8 : Listopad 15, 2010, 08:08:59 » |
|
Zadanie 5. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie nazwy, a nastĂŞpnie wyÂświetla jÂą na Âśrodku ekranu. Po 1 sekundzie napis zaczyna przemieszczaĂŚ siĂŞ w prawo.
program rurka; uses crt,dos; var x,y:integer; z: string; begin clrscr; gotoxy(30,10);write('Podaj nazwe: ');readln(z); clrscr; gotoxy(35,10);write(z); delay(1000); for x:=1 to 30 do begin clrscr;gotoxy(30+x,10);write(z);delay(200); end; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #9 : Listopad 15, 2010, 08:26:53 » |
|
Zadanie 6. NapisaĂŚ program napis "Adam" przemieszcza od lewej do prawej. Po dojÂściu do prawego brzegu ekranu napis znika i pojawia siĂŞ ponownie z lewej strony przemieszczajÂąc siĂŞ do prawej. DziaÂłanie ta powtarzane jest 10 krotnie.
program rurka; uses crt,dos; var x,y:integer; z: string; begin clrscr; z:='Adam'; for y:=1 to 10 do begin for x:=1 to 60 do begin clrscr;gotoxy(x,10);write(z);gotoxy(60,1); write(y); delay(100); end; end; end.
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2010, 08:29:06 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #10 : Listopad 15, 2010, 09:21:40 » |
|
Wykorzystanie funkcji randomize; Funkcja randomize losuje liczby z podanego zakresu. PrzykÂład wykorzystania tej funkcji podano poniÂżej
program rurka; uses crt,dos; var x,y,a:integer; z: string; begin randomize; clrscr; for a:=1 to 1000 do begin x:=random(75); y:=random(30); gotoxy(x+1,y+1);write('*');delay(10);
end;
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #11 : Listopad 15, 2010, 09:58:04 » |
|
Zadanie 9. NapisaĂŚ program ktĂłry wyÂświetli kwadrat o rozmiarach 10x10 skÂładajÂący siĂŞ z gwiadek w kolorze zielonym.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #12 : Listopad 15, 2010, 10:01:45 » |
|
Zadanie 9. NapisaĂŚ program ktĂłry wyÂświetli kwadrat o rozmiarach 10x10 skÂładajÂący siĂŞ z gwiadek w kolorze zielonym.
program rurka; uses crt,dos; var x,y,a,c:integer; z: string; begin randomize; clrscr; for x:=1 to 10 do begin for y:=1 to 10 do begin textcolor(green); gotoxy(x+30,y+5);write('*'); end; end; readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
 |
« Odpowiedz #13 : Listopad 15, 2010, 10:34:42 » |
|
Zadanie 10. Klasyczna choinka, korzystajÂąca z pĂŞtli for.....
program rurka; uses crt,dos; var x,y,a,c:integer; z: string; begin randomize; clrscr; for x:=1 to 10 do begin for y:=1 to x do begin textcolor(green); gotoxy(x+30,y+5);write('*'); end; end; for y:=1 to 10 do begin for x:=1 to 10- y do begin textcolor(green); gotoxy(x+40,y+5);write('*'); end; end; readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|