admin
|
|
« : Grudzieñ 07, 2011, 12:32:05 » |
|
W pojedynczej tablicy o nazwie np. Adam mo¿na zgrupowaæ tylko zmienne jednego typu. Np. tablica char Adam [10][10] mo¿e przechowywaæ tylko zmienne znakowe. Co zrobiæ je¿eli pod jedn± nazw± chcemy przechowaæ kilka zmiennych ró¿nych typów. W Pascalu istnieje struktura która nazywa siê record i pozwala przechowywaæ ró¿ne typy zmiennych (np. imie, nazwisko, wiek, nr telefonu). W Jêzyku C i C++ odpowiednikiem pascalowskiego rekordu jest konstrukcja programistyczna nazywana struktur±. Struktura to powi±zane ze sob± dane ró¿nych typów. Nazwê struktury deklaruje siê podobnie jak zmienn± pisz±c przed nazw± s³owo struct. struct Adam
Ka¿da struktura mo¿e zawieraæ ró¿ne pola ale nie jest obiektem (!) lecz jest bardziej z³o¿onym uk³adem ni¿ pojedyncza zmienna i sk³ada siê z pól. Poni¿ej przyk³ad deklaracji struktury o nazwie Adam sk³adaj±cej siê z pól : wiek, wzrost, nazwisko. Strukturê mo¿na wykorzystaæ do tworzenia bazy danych osób o imieniu Adam.
#include <cstdlib> #include <iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[20];};
system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; }
|
|
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 07, 2011, 12:43:51 wys³ane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #1 : Grudzieñ 07, 2011, 12:33:10 » |
|
Samo zadeklarowanie struktury, okre¶la tylko szkielet tego co ma siê w niej znale¼æ. Szkielet trzeba wype³niæ tre¶ci±. Do tego s³u¿y deklaracja zmiennych strukturalnych. Mo¿na to porównaæ do projektu samochodu, wszystkie maj± mieæ 4 ko³a, kabinê chroni±c± przed deszczem i silnik. Jaki konkretnie to bêdzie samochód zale¿y od tego jakiego rozmiaru bêd± ko³a , jak wygl±daæ bêdzie kabina itd... W naszym przypadku nale¿y zadeklarowaæ zmienne strukturalne które bêd± ju¿ konkretnymi wykonaniami struktury Adam. W skrypcie poni¿ej przedstawiono trzy zmienne a1,a2,a3 bêd±ce typami struktury Adam.
#include <cstdlib> #include <iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[20];}; struct Adam a1,a2,a3;
system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; }
|
|
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 07, 2011, 12:43:05 wys³ane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #2 : Grudzieñ 07, 2011, 12:34:10 » |
|
Ka¿da ze zmiennych a1, a2 i a3 posiada takie same pola jak struktura Adam. Dlatego mo¿na do tych zmiennych wpisaæ ju¿ konkretne dane. Np. je¿eli chcemy wpisaæ do zmiennej a1 wiek, wzrost nazwisko trzeba wpisaæ: #include <cstdlib> #include <iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[120];}; struct Adam a1,a2,a3; a1.wzrost=123; a1.wiek=99; strcpy(a1.nazwisko,"Bielomuslikajewicius"); system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; }
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #3 : Grudzieñ 07, 2011, 12:34:59 » |
|
Mo¿liwe jest zadeklarowanie struktury (a4) ju¿ z gotowymi, wype³nionymi polami. Je¿eli pola maj± byæ zadeklarowane, to konieczne jest zbudowanie struktury statycznej czyli poprzedzonej s³owem static.
Wy¶wietlenie okre¶lonego pola jest mo¿liwe je¿eli do nazwy struktury po kropce umieszczona zostanie nazwa pola. #include <cstdlib> #include <iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[120];}; struct Adam a1,a2,a3; static struct Adam a4={22,123," Piramodopolopirynowicz"}; a1.wzrost=123; a1.wiek=99; strcpy(a1.nazwisko,"Bielomuslikajewicius"); a2=a1; cout<<a2.wiek<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; }
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #4 : Grudzieñ 07, 2011, 12:36:37 » |
|
Wska¼nik i operator ->, polecenie strcpy(); To trudny temat, ale warto o nim popisaæ. Wska¼nik * mo¿e wskazywaæ strukturê w ca³o¶ci lub element struktury . Operator -> pozwala na odwo³anie siê do elementów struktury.
#include <cstdlib> #include <iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[120];}; struct Adam a1,a2,a3; static struct Adam a4={22,123," Piramodopolopirynowicz"}; struct Adam *miecio; /* *miecio to wska¼nik na strukturê*/ miecio=&a1; miecio->wzrost=345; cout<<a1.wzrost<<endl; a1.wzrost=123; a1.wiek=99; strcpy(a1.nazwisko,"Bielomuslikajewicius"); a2=a1; cout<<a2.wiek<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Patrz wyt³uszczony tekst: linia1: zadeklarowano wska¼nik struktury Adam, wska¼nik nazywa siê miecio, oznacza to tylko tyle,¿e pod nazw± miecio trzeba zarezerwowaæ tyle adresów ile jest pól w strukturze Adam. linia2: Do wska¼nika miecio przypisywane s± adresy poszczególnych pól zmiennej strukturalnej a1. linia3: do adresu wskazywanego przez wska¼nik miecio opisuj±cego pole wzrost wpisaæ liczbê 345. linia4: wy¶wietliæ pole a1.wzrost
|
|
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 14, 2011, 11:02:27 wys³ane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #5 : Grudzieñ 07, 2011, 12:42:32 » |
|
Unia - krótko o strukturze przypominaj±cej typ struct. Unia jest zmienn±, która w ró¿nych momentach mo¿e przechowywaæ w tym samym miejscu pamiêci obiekty ró¿nych typów. Obiekty typu unia wymagaj± do zapisu tyle bajtów pamiêci ile wynosi liczba bajtów potrzebna na przechowanie najd³u¿szego elementu unii. Deklaracja unii podobna jest do deklaracji struktury, tyle tylko, ¿e dokonuje siê jej przy pomocy s³owa kluczowego union. Operacje dozwolone na strukturach s± dozwolone na uniach : kopiowanie i przypisywanie unii traktowanych jako ca³o¶æ, pobieranie adresu, dostêp do ich sk³adowych. Nale¿y pamiêtaæ o tym, aby do przypisywania sk³adników unii zadeklarowaæ tak± zmienn±, która bêdzie mog³a przechowaæ najd³u¿sz± sk³adowa unii. Sposób deklaracji i operowania uniami przedstawimy na przyk³adzie:
#include <cstdlib> #include <iostream>
using namespace std;
int main(int argc, char *argv[]) { union {int licz; char slowo[25]; } to_unia; char znak=0; system("cls"); cout<<"Duze A umozliwia wyjscie z petli"; while (znak!='A'){ cout<<endl<<"Podaj cyfre: ";znak=getchar(); if (znak>47&&znak<58){to_unia.licz=znak-48;} else {to_unia.slowo[0]=znak; to_unia.slowo[1]='\0';} cout<<endl<<"Pole jako cyfra/liczba: Pole jako napis:"<<endl; cout<<to_unia.licz<<" "<<to_unia.slowo; } system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; }
|
|
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 14, 2011, 11:25:37 wys³ane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
|