Darmowe Forum
Grudzieñ 30, 2024, 19:09:23 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Czy dotar³ do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione!
 
   Strona g³ówna   Pomoc Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Struktury i Unie w C++  (Przeczytany 6576 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« : Grudzieñ 07, 2011, 12:32:05 »

W pojedynczej tablicy o nazwie np. Adam mo¿na zgrupowaæ tylko zmienne jednego typu. Np. tablica  char Adam [10][10] mo¿e przechowywaæ tylko zmienne znakowe. Co zrobiæ je¿eli pod jedn± nazw± chcemy przechowaæ kilka zmiennych ró¿nych typów. W Pascalu istnieje struktura która nazywa siê record i pozwala przechowywaæ ró¿ne typy zmiennych (np. imie, nazwisko, wiek, nr telefonu). W Jêzyku C i C++ odpowiednikiem pascalowskiego rekordu jest konstrukcja programistyczna nazywana struktur±.
Struktura to powi±zane ze sob± dane ró¿nych typów. Nazwê struktury deklaruje siê podobnie jak zmienn± pisz±c przed nazw± s³owo struct.
struct Adam

Ka¿da struktura mo¿e zawieraæ ró¿ne pola ale nie  jest obiektem (!) lecz jest bardziej z³o¿onym uk³adem  ni¿ pojedyncza zmienna i sk³ada siê z pól.
Poni¿ej przyk³ad deklaracji struktury o nazwie Adam sk³adaj±cej siê z pól : wiek, wzrost, nazwisko. Strukturê mo¿na wykorzystaæ do tworzenia bazy danych osób o imieniu Adam.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{struct Adam {int wzrost;
             int wiek;
             char nazwisko[20];};

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 07, 2011, 12:43:51 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Grudzieñ 07, 2011, 12:33:10 »

Samo zadeklarowanie struktury, okre¶la tylko szkielet tego co ma siê w niej znale¼æ. Szkielet trzeba wype³niæ tre¶ci±. Do tego s³u¿y deklaracja zmiennych strukturalnych. Mo¿na to porównaæ do projektu samochodu, wszystkie maj± mieæ 4 ko³a, kabinê chroni±c± przed deszczem i silnik. Jaki konkretnie to bêdzie samochód zale¿y od tego jakiego rozmiaru bêd± ko³a , jak wygl±daæ bêdzie kabina  itd...
W naszym przypadku nale¿y zadeklarowaæ zmienne strukturalne które bêd± ju¿ konkretnymi wykonaniami struktury Adam. W skrypcie poni¿ej przedstawiono trzy zmienne a1,a2,a3 bêd±ce typami struktury Adam.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{struct Adam {int wzrost;
             int wiek;
             char nazwisko[20];};
             struct Adam a1,a2,a3;

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
 
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 07, 2011, 12:43:05 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Grudzieñ 07, 2011, 12:34:10 »

Ka¿da ze zmiennych a1, a2 i a3 posiada takie same pola jak struktura Adam. Dlatego mo¿na do tych zmiennych wpisaæ ju¿ konkretne dane. Np. je¿eli chcemy wpisaæ do zmiennej a1 wiek, wzrost nazwisko trzeba wpisaæ:
#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{struct Adam {int wzrost;
             int wiek;
             char nazwisko[120];};
             struct Adam a1,a2,a3;
a1.wzrost=123;
a1.wiek=99;
strcpy(a1.nazwisko,"Bielomuslikajewicius");

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Grudzieñ 07, 2011, 12:34:59 »

Mo¿liwe jest zadeklarowanie struktury (a4) ju¿ z gotowymi, wype³nionymi polami. Je¿eli pola maj± byæ zadeklarowane, to konieczne jest zbudowanie struktury statycznej czyli poprzedzonej s³owem static.

Wy¶wietlenie okre¶lonego pola jest mo¿liwe je¿eli do nazwy struktury po kropce umieszczona zostanie nazwa pola.
#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{struct Adam {int wzrost;
             int wiek;
             char nazwisko[120];};
             struct Adam a1,a2,a3;
static struct Adam a4={22,123," Piramodopolopirynowicz"};
a1.wzrost=123;
a1.wiek=99;
strcpy(a1.nazwisko,"Bielomuslikajewicius");
a2=a1;
cout<<a2.wiek<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Grudzieñ 07, 2011, 12:36:37 »

Wska¼nik i operator ->, polecenie strcpy();
To trudny temat, ale warto o nim popisaæ. Wska¼nik * mo¿e wskazywaæ strukturê w ca³o¶ci lub element struktury . Operator -> pozwala na odwo³anie siê do elementów struktury.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{struct Adam {int wzrost;
             int wiek;
             char nazwisko[120];};
             struct Adam a1,a2,a3;
static struct Adam a4={22,123," Piramodopolopirynowicz"};
struct Adam *miecio; /* *miecio to wska¼nik na strukturê*/
miecio=&a1;
miecio->wzrost=345;
cout<<a1.wzrost<<endl;

a1.wzrost=123;
a1.wiek=99;
strcpy(a1.nazwisko,"Bielomuslikajewicius");
a2=a1;
cout<<a2.wiek<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Patrz wyt³uszczony tekst:
linia1: zadeklarowano wska¼nik struktury Adam, wska¼nik nazywa siê miecio, oznacza to tylko tyle,¿e pod nazw± miecio trzeba zarezerwowaæ tyle adresów ile jest pól w strukturze Adam.
linia2: Do wska¼nika miecio przypisywane s± adresy poszczególnych pól zmiennej strukturalnej a1.
linia3: do adresu wskazywanego przez wska¼nik miecio opisuj±cego pole wzrost wpisaæ liczbê 345.
linia4: wy¶wietliæ pole a1.wzrost
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 14, 2011, 11:02:27 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Grudzieñ 07, 2011, 12:42:32 »

Unia - krótko o strukturze przypominaj±cej typ struct.
Unia jest zmienn±, która w ró¿nych momentach mo¿e przechowywaæ w tym samym miejscu pamiêci obiekty ró¿nych typów. Obiekty typu unia wymagaj± do zapisu tyle bajtów pamiêci ile wynosi liczba bajtów potrzebna na przechowanie najd³u¿szego elementu unii. Deklaracja unii podobna jest do deklaracji struktury, tyle tylko, ¿e dokonuje siê jej przy pomocy s³owa kluczowego union.
Operacje dozwolone na strukturach s± dozwolone na uniach : kopiowanie i przypisywanie unii traktowanych jako ca³o¶æ, pobieranie adresu, dostêp do ich sk³adowych.
Nale¿y pamiêtaæ o tym, aby do przypisywania sk³adników unii zadeklarowaæ tak± zmienn±, która bêdzie mog³a przechowaæ najd³u¿sz± sk³adowa unii.

Sposób deklaracji i operowania uniami przedstawimy na przyk³adzie:

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
union {int licz;
char slowo[25];
} to_unia;

char znak=0;
system("cls");
cout<<"Duze A  umozliwia wyjscie z petli";
while (znak!='A'){
      cout<<endl<<"Podaj cyfre: ";znak=getchar();
if (znak>47&&znak<58){to_unia.licz=znak-48;}
else {to_unia.slowo[0]=znak;
to_unia.slowo[1]='\0';}
cout<<endl<<"Pole jako cyfra/liczba:  Pole jako napis:"<<endl;
cout<<to_unia.licz<<"  "<<to_unia.slowo;
}
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 14, 2011, 11:25:37 wys³ane przez admin » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

gang-nd mylittlepony moikrewni articz polski-serwer-rpg