Darmowe Forum
Grudzieñ 22, 2024, 17:11:15 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Czy dotar³ do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione!
 
   Strona g³ówna   Pomoc Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: powtórzenie pêtle for... , repeat  (Przeczytany 7786 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« : Pa¼dziernik 24, 2011, 09:06:48 »

Zadanie 1. Napisaæ program prosz±cy o podanie dwóch liczb: a, b. Po wprowadzeniu liczb wy¶wietla a znaków * w b wierszach.

program ergonometrus;
uses crt,dos;
var x,y,a,b: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(x);
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(y);
   for a:=1 to x do
   begin
   for b:=1 to y do write('* ');
   writeln;
   end;
   readkey;
   end.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 24, 2011, 10:11:09 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Pa¼dziernik 24, 2011, 10:25:43 »

Zmiana koloru t³a.

W Turbo Pascalu mo¿liwa jest zmiana koloru t³a. Aby zmieniæ kolor t³a nale¿y wpisaæ polecenie:
textbackground(x);
clrscr;


1 - x mo¿e przyjmowaæ warto¶ci od 0  do 7.
2 - Polecenie clrscr jest potrzebne  do wyczyszczenia t³a. Je¿eli po poleceniu zmiany koloru nie zastosowano by  polecenia czyszczenia ekranu (clrscr) zmienione zostanie tylko t³o czcionki. 

Przyk³ad.
program ergonometrus;
uses crt,dos;
var x,y,a,b: integer;
begin
textbackground(2);
clrscr;

write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(x);
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(y);
   for a:=1 to x do
   begin
   for b:=1 to y do write('* ');
   writeln;
   end;
   readkey;
   end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 06, 2011, 05:42:13 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Pa¼dziernik 24, 2011, 10:48:06 »

Przyk³ad 2. Napisaæ program który zmienia kolor t³a i pokazuje warto¶æ argumentu polecenia textbackground(x).



program ergonometrus;
uses crt,dos;
var x,y: integer;
begin
 x:=0;
 repeat
 textbackground(x);
 clrscr;
   x:=x mod 8;
 write('Kolor tla: ',x);delay(1000);x:=x+1;
 until keypressed;
 end.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 24, 2011, 10:58:36 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Pa¼dziernik 24, 2011, 10:53:11 »

Polecenie zmiany koloru czcionki: textcolor(x).
Zmiana koloru czcionki jest mo¿liwa przez wykorzystanie polecenia textcolor(x);
Argument x przyjmuje warto¶ci od 0 do 15.

Przyk³ad

program ergonometrus;
uses crt,dos;
var x,y: integer;
begin
 x:=0;
 repeat
 textbackground(x);
 clrscr;
 x:=x+1;   x:=x mod 8;
 textcolor(4);
 write('Kolor tla: ',x);delay(1000);
 until keypressed;
 end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Listopad 04, 2011, 10:40:44 »

Zadanie 3. Proszê napisaæ program na pêtli for który bêdzie zmienia³ kolory t³a. Kolory zmieniaj± siê bez przerwy.

program zyzio;
uses crt,dos;
var x,y:byte;
begin
for x:=0 to 7 do
begin
textcolor(x);clrscr; write(x);delay(100);
if x=7 then x:=0;

end;end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 04, 2011, 10:46:38 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Listopad 06, 2011, 05:44:35 »

Zadanie 4. Napisaæ program który wykorzystuje pêtlê repeat ..until do zmiany koloru t³a. Kolor t³a zmieniany jest do czasu wci¶niêcia dowolnego klawisza.

program zmieniacz;
uses crt,dos;
var x:word;
begin
clrscr;x:=1;
repeat
textbackground(x);
clrscr; delay(200);x:=x+1;
if x=7 then x:=0;
until keypressed;
end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2011, 04:25:37 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #6 : Listopad 06, 2011, 05:45:55 »

Zadanie 5. Napisaæ program w którym literka "a" przemieszcza siê od lewej do prawej strony ekranu. Wci¶niecie dowolnego klawisza zatrzymuje program.

program zmieniacz;
uses crt,dos;
var x,y,z:word;
begin
clrscr;x:=2; z:=1;
repeat
gotoxy(x,10);write('a');delay(100);
clrscr;x:=x+z;
if x=65 then z:=-z;
if x=1  then z:=-z;
until keypressed;
end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2011, 04:29:37 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #7 : Listopad 06, 2011, 05:49:22 »

Zadanie 6. Napisaæ program w którym litera "A" przemieszcza siê poziomo na ekranie odbijaj±c siê od jego krawêdzi. Przy ka¿dym odbiciu zmieniany jest kolor t³a i literki. Uwaga: kolor t³a i litery nie moga mieæ tych samych warto¶ci.

program zmieniacz1;
uses crt,dos;
var x,y,z,a,b:word;
begin
clrscr;x:=2; z:=1;a:=1;b:=1;
repeat
gotoxy(x,10);write('A');delay(100);
clrscr;x:=x+z;
if x=65 then
 begin z:=-z;repeat a:=(a+1) mod 7;b:=(b+1)mod 15;until a<>b;
 textcolor(a);textbackground(b);
 end;
if x=1  then
begin z:=-z;repeat a:=(a+1) mod 7;b:=(b+1)mod 15;until a<>b;
textcolor(a);textbackground(b);
 end;
until keypressed;
end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2011, 09:08:38 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #8 : Listopad 06, 2011, 05:51:59 »

Zadanie 7. Napisaæ program który prosi o podanie has³a. Je¿eli trzy razy has³o zostanie podanie niepoprawnie, ekran przyjmuje barwê zielon±. Na ekranie pionowo przemieszcza siê czerwony napis "BRAK DOSTÊPU!!!!"

program zmieniacz8;
uses crt,dos;
var x,y,z:word;
haslo:string;
begin
clrscr;x:=0;y:=3;z:=1;
repeat

if x=3 then
begin
textbackground(green);textcolor(red);
repeat
gotoxy(20,y); write('BRAK DOSTEPU!!!!!');y:=y+z;
delay(200);
clrscr;
if y>20 then z:=-z;
 if y<2 then z:=-z;
  until keypressed;
   end;

gotoxy(40,10);write('Podaj haslo: ');readln(haslo);
x:=x+1; clrscr;
until haslo='rysio';

end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2011, 09:07:38 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #9 : Listopad 07, 2011, 08:10:52 »

Zadanie 8. Napisaæ program który wy¶wietli na ekranie tabliczkê mno¿enia 10x10. Do napisania programu wykorzystaæ pêtlê for

Program rysio_misio;
uses crt,dos;
var x,y,z:word;
begin clrscr;
for x:=1 to 10 do
begin
for y:=1 to 10 do
write(x*y:4);
writeln; writeln;
end;
readkey;
end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2011, 10:29:40 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #10 : Listopad 07, 2011, 08:15:00 »

Zadanie 9. Napisaæ program prosz±cy o podanie dwóch liczb a, b. Nastêpnie wy¶wietlaj±cy tabliczkê mno¿enia a x b. Np. je¿eli podanidano a=4 i b=5 to wy¶wietlona zostanie tabliczka o rozmiarach 4 x 5. W kodzie wykorzystaæ pêtle repeat i for.

Program cebula;
uses crt,dos;
var a,b,z,w:word;
begin clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(b);

for z:=1 to a do
                begin
            w:=1; writeln;writeln;
            repeat
                  write((z*w):4);
                  w:=w+1;
                  until w>=b+1;
                  end;
    readkey;
end.
« Ostatnia zmiana: Listopad 07, 2011, 11:26:31 wys³ane przez admin » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

polski-serwer-rpg gang-nd moikrewni proskills articz