Darmowe Forum
Grudzieñ 22, 2024, 07:52:58 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Czy dotar³ do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione!
 
   Strona g³ówna   Pomoc Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje  (Przeczytany 5766 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« : Pa¼dziernik 20, 2010, 04:40:20 »

Wska¼niki *
Dotychczas, we wszystkich funkcjach które przedstawia³em, argumenty by³y przekazywanych do funkcji przez warto¶æ. Oznacza to, ¿e wywo³anie funkcji z parametrami, powodowa³o,¿e do funkcji przekazywane by³y by³y kopie warto¶ci zmiennych ale nie orygina³y. Oznacza to, ¿e warto¶æ pocz±tkowa zmiennej przekazanej do funkcji nie by³a modyfikowana przez ta funkcjê.

Wska¼niki s± odpowiednikiem adresu pamiêci w której umieszczono warto¶æ zmiennej. Stanowi± uzupe³nienie klasycznych zmiennych. Wska¼niki deklarowane s± podobnie jak inne zmienne, przed jej u¿yciem. Jedyn± ró¿nic± jest wpisanie gwiazdki przed nazw± zmiennej wska¼nikowej. Istotn± ró¿nica w porównaniu do deklaracji zmiennych jest to,¿e odwo³anie nastêpuje do wskazania adresu (wskazania!!!!).

Przyk³ad 1 -deklaracja zmiennej wska¼nikowej

using namespace std;
main()
{int *i, *a,b;
char *ab_adr;
system("pause");}


W programie zadeklarowano zmienne wska¼nikowe: i, a, ab_adr. Bardzo wa¿nym jest umiejêtno¶æ stwierdzenia jaka warto¶æ znajduje pod zmienn± wska¼nikow± (adresem wskazywanym przez wska¼nik). Nale¿y pamiêtaæ,¿e zmienna *a przedstawia warto¶æ która znajduje siê pod adresem a (a- to inna nazwa adresu).

Przyk³ad 2 - odczytywanie warto¶ci ukrytej pod adresem przekazywanym przez wska¼nik.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
   int *i,*a,b;
   
   *i=1000;
   cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i<<endl;
   cout<<"znajduje siê warto¶æ: "<<*i<<endl;
                   
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}

Program kompiluje poprawnie jednak jego wywo³anie powoduje b³±d (WIN Vista). Dlaczego? Program napisany powy¿ej zapisuje w pamiêci pod przypadkowym adresem warto¶æ 1000. Problem polega na braku ustalonego miejsca w pamiêci w którym ma byæ zapisana liczba 1000. Miejsce to jest przypadkowe, je¿eli trafi na komórkê w którym jest umieszczona np. warto¶æ opisuj±ca rozdzielczo¶æ ekranu to zostanie ona zmieniona na inn±, co spowoduje zak³ócenia w pracy komputera. Na szczê¶cie systemy operacyjne chroni± istotne obszary pamiêci operacyjnej.




« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2012, 10:16:51 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Listopad 24, 2010, 11:02:02 »

Aby unikn±æ nieprzyjemnych sytuacji w przypadku zajêcia pamiêci przez zmienn±, konieczne jest poinformowanie kompilatora o wyszukaniu pierwszego wolnego adresu w pamiêci operacyjnej. Takim poleceniem jet polecenie new. Polecenie new powoduje przeniesienie warto¶ci wska¼niki pod najbli¿szy wolny adres pamiêci. Zbyt du¿a liczba zadeklarowanych zmiennych wska¼nikowych powoduje zajêcie pamiêci. Samoczynnie niestety nie mo¿e byæ ona zwolniona wobec tego konieczne jest jej zwolnienie przez polecenie zwolnienia pamiêci o czym w dalszej czê¶ci.
Przyk³ad poprawnie dzia³aj±cego programu który wpisuje do wolnej pamiêci liczbê 1000.
Przyk³ad 3.
#include <cstdlib>
#include <iostream>
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{int *i=new int,*a=new int,b;
   *i=1000;
   cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i<<endl;
   cout<<"znajduje siê warto¶æ: "<<*i<<endl;               
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Listopad 24, 2010, 11:16:29 »

Zwolnienie zajmowanej pamiêci operacyjnej - polecenie delete

#include <cstdlib>
#include <iostream>
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{int *i=new int,*a=new int,b;
   *i=1000;
   cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i<<endl;
   cout<<"znajduje siê warto¶æ: "<<*i<<endl;               
    delete[]i;
    delete a;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Listopad 24, 2010, 11:31:11 »

Dynamiczna deklaracja tablicy



#include <cstdlib>
#include <iostream>
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{int *i,*a=new int,z;
   i=new int[10];
   for(z=0;z<10;z++){i[z]=z;}
   
   for(z=0;z<10;z++){
   cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i[z]<<endl;}         
    delete[]i;
    delete a;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2010, 11:36:10 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Listopad 24, 2010, 11:33:10 »

Operator adresowy & - Je¿eli chcemy znale¼æ pod jakim adresem przechowywana jest zmienna z to wystarczy wprowadziæ operator adresowy &.
Przyk³ad 5
#include <cstdlib>
#include <iostream>
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{int *i,*a=new int,z;
   i=new int[10];
   for(z=0;z<10;z++){i[z]=z;}
   
   for(z=0;z<10;z++){
   cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i[z]<<endl;
   cout<<"zmienna z znajduje siê pod adresem: "<<&z<<endl;}         
    delete[]i;
    delete a;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2012, 10:21:57 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Grudzieñ 01, 2010, 09:07:08 »

Zadanie 6. Proszê napisaæ program który prosi o podanie piêciu liczb i umieszcza te liczby w pamieci komputera. Zmienne proszê zadeklarowaæ jako zmienne referencyjne. Po wprowadzeniu danych proszê wy¶wietliæ ich warto¶ci oraz adresy pod którymi s± przechowywane.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{int *a=new int, *b=new int, *c=new int,*d= new int, *e= new int;
  cout<<"Podaj pierwsz± warto¶æ: ";cin>>*a;
  cout<<"Podaj druga warto¶æ: ";cin>>*b;
  cout<<"Podaj trzecia warto¶æ: ";cin>>*c;
  cout<<"Podaj czwarta warto¶æ: ";cin>>*d;
   cout<<"Podaj piata warto¶æ: ";cin>>*e;
   cout<<endl<<"Pod aderem:"<<a<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*a;
cout<<endl<<"Pod aderem:"<<a<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*a;
cout<<endl<<"Pod aderem:"<<b<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*b;     
cout<<endl<<"Pod aderem:"<<c<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*c;   
cout<<endl<<"Pod aderem:"<<d<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*d;
cout<<endl<<"Pod aderem:"<<e<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*e;
  cout<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 01, 2010, 09:20:53 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #6 : Grudzieñ 01, 2010, 09:39:26 »

Zadanie 7. To co w zadaniu 6 tylko na tablicach

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{
int *i=new int[5];
int a;
for (a=0;a<5;a++){cout<<"Podaj jakas liczbe : ";cin>>i[a];}
for (a=0;a<5;a++){cout<<"Pod adresem: "<<&i[a]<<"znajduje sie liczba "<<i[a];cout<<endl;}       
                   
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 01, 2010, 10:01:53 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #7 : Grudzieñ 01, 2010, 09:59:42 »

Podsumowanie
Bardzo istotnym zagadnieniem jest sposób przekazywania danych do wnêtrza funkcji czyli argumentów funkcji. Z Pascala wiadomo ,¿e istnieje mo¿liwo¶æ przekazywania argumentu przez:

  • warto¶æ, co polega na przekazaniu do funkcji kopii zmiennej-argumentu; zmienna wewnêtrzna funkcji (czyli kopia prywatna) mo¿e byæ modyfikowana, choæ na oryginaln± zmienn± zewnêtrzn± nie ma to wp³ywu.
  • referencjê, co polega na wskazaniu funkcji lokalizacji oryginalnej zmiennej w pamiêci; to wskazanie mo¿e odbywaæ siê za pomoc± wska¼nika (operator *) lub przez referencjê (operator &).

Referencje  i wska¼niki najczê¶ciej wykorzystywane s± w: tablicach, funkcjach.
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 01, 2010, 10:01:31 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #8 : Grudzieñ 01, 2010, 10:05:15 »

Zadanie 8. Przyk³ad wykorzystania przekazywania zmiennej przez kopiê .

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;
void dodaj(double a);
int main(int argc, char *argv[])
{double b=21;
cout<<"Liczba b= "<<b<<endl;
dodaj(b);
cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
void dodaj(double a)
{a=a+5.2;
cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;}



W tym przyk³adzie pojawia siê mechanizm ochrony orygina³u (b). Dana b zosta³a przekazana do wnêtrza funkcji jako kopia. Funkcja j± przerobi³a dodaj±c 5.2, ale warto¶æ orygina³u nie uleg³a zmianie.
Funkcja skopiowa³a sobie argument (warto¶æ zmiennej b), nie pracuj±c na oryginale. Warto¶æ zmiennej wewn±trz funkcji mo¿e byæ modyfikowana bez wp³ywu na ich warto¶æ poza funkcj±. Jest to przekazywanie zmiennej przez warto¶æ (by value).
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 01, 2010, 10:14:00 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #9 : Grudzieñ 01, 2010, 10:20:38 »

Zadanie 9. Przyk³ad przedstawiaj±cy operacje wykonywane na oryginale argumentu.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;
void dodaj(double &a);
int main(int argc, char *argv[])
{double b=21;
cout<<"Liczba b= "<<b<<endl;
dodaj(b);
cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
void dodaj(double &a)
{a=a+5.2;
cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;}

Po wprowadzeniu operatora &, funkcja zaczyna pracowaæ na oryginale. Zmiana warto¶ci argumentu b, nie jest tylko w jego wnêtrzu  ale w ca³ym programie.
Funkcja pracuje na orygina³ach swoich argumentów.
Uwaga:  Gdy argumenty s± przekazywane referencyjnie, przy nazwach pojawia siê operator & przy deklaracji i nag³ówku.
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 01, 2010, 10:22:49 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #10 : Grudzieñ 01, 2010, 11:08:55 »

Zadanie 10. Proszê napisaæ program, który poprosi o wprowadzenie liczby z klawiatury. Po wprowadzeniu liczby, wy¶wietli jej warto¶æ, nastêpnie w funkcjach dodaj i odejmij odpowiedni wykona dodawanie i odejmowanie od tej liczby warto¶ci 5.5 i wy¶wietli wynik na ekranie. Na koniec wy¶wietli jeszcze raz warto¶æ wprowadzonej liczby. Do funkcji maj± byæ przekazane kopie liczby.
#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;
void dodaj(double a);
void odejmij(double a);
int main(int argc, char *argv[])

{double b;
cout<<endl<<"Podaj liczbe: ";cin>>b;
cout<<"Liczba b= "<<b<<endl;
dodaj(b);cout<<endl; odejmij(b);
cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
void dodaj(double a)
{a=a+5.2;
cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;}
void odejmij(double a)
{a=a+5.2;
cout<<" Zmniejszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} 
« Ostatnia zmiana: Grudzieñ 01, 2010, 11:54:28 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #11 : Grudzieñ 01, 2010, 12:40:14 »

Przeci±¿anie funkcji. Przeci±¿anie funkcji jest to mo¿liwo¶æ napisania w programie kilku funkcji o tej samej nazwie, lecz ró¿ni±cych siê miêdzy sob±: typem zwracanej wielko¶ci, liczb± argumentów lub typem argumentów. W programie przedstawionym poni¿ej zadeklarowa³em dwie funkcje o nazwie odejmij.
Jedna z nich zwraca zmienn± typu double, druga zwraca warto¶æ pust± (void).
Dodatkowo funkcje ró¿ni± siê liczb± argumentów pierwsza ma jeden argument, druga wymaga wprowadzenia dwóch argumentów.


#include <cstdlib>
#include <iostream>
using namespace std;

void dodaj(double a);
void odejmij(double a);
double odejmij( double a, double b);

int odejmij(int c,int d){};

int main(int argc, char *argv[])
{double b;
cout<<endl<<"Podaj liczbe: ";cin>>b;
cout<<"Liczba b= "<<b<<endl;
dodaj(b);cout<<endl; odejmij(b);
cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
void dodaj(double a)
{a=a+5.2;
cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;}
void odejmij(double a)
{a=a+5.2;
cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} 
double odejmij( double a, double b)
{a=a+b;
return a;}

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

moikrewni spw proskills zlotasiodemka articz