Darmowe Forum
Grudzieñ 22, 2024, 12:24:08 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Czy dotar³ do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione!
 
   Strona g³ówna   Pomoc Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1] 2
  Drukuj  
Autor W±tek: Prosty program  (Przeczytany 9843 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« : Wrzesieñ 19, 2011, 07:17:28 »

Pierwszy program. W T.Pascalu ka¿dy program rozpoczyna siê s³owem kluczowym Program. Po s³owie program wpisujemy nazwê programu. Nazwa programu nie mo¿e rozpoczynaæ siê od cyfr, znaków specjalnych. Nie mo¿e zawieraæ w nazwie s³ów kluczowych oraz polskich znaków.
Prosty program przedstawiono poni¿ej.


program Adam;
uses crt,dos;
begin
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Wrzesieñ 19, 2011, 07:33:53 »

Zadanie drugie. Zadeklaruj zmienne x i y jedna typu real, druga integer;

program Adam;
uses crt,dos;
var
x:real;
y: integer;
z:word;
a:char;
b:byte;

begin
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 19, 2011, 07:56:15 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Wrzesieñ 19, 2011, 07:41:48 »

W Pascalu mo¿liwa jest deklaracja nastêpuj±cych typów zmiennych

Typy ca³kowite :

SHORTINT (-128..127)
INTEGER (-32768.. 32767)
LONGINT (-2147483648.. 2147483647)
BYTE (0..255)
WORD (0.. 65535)

Typ liczb zmiennoprzecinkowych
REAL

TYP LOGICZNY – BOOLEAN – warto¶ci TRUE/FALSE
TYP ZNAKOWY – CHAR – typ przyjmuje dowolny znak ASCII
TYP £AÑCUCHOWY – STRING- ci±g  znaków: ‘lubie Ele’
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Wrzesieñ 19, 2011, 08:46:58 »

Zadanie 3. Zadeklaruj zmienn± o nazwie gucio typu integer;

program Adam;
uses crt,dos;
var
x:real;
y: integer;
gucio: integer;
z:word;
a:char;
b:byte;
begin
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Wrzesieñ 19, 2011, 09:14:28 »

Zadanie 4. Napisz program który wy¶wietli na ekranie napis "Witaj dobry cz³owieku"

program Adam;
uses crt,dos;
var x:real;
y: integer;
begin
clrscr;
writeln('Witaj dobry czowieku');
readkey;
end.

Uwaga: polecenie writeln(); powoduje zmianê wiersza na ekranie po wykonaniu polecenia.
polecenie readkey - s³u¿y do zatrzymania programu. Polecenie to wstrzymuje dzia³anie programu do czasu wci¶niecia dowolnego klawisza na klawiaturze.
Aby wyczy¶ciæ ekran nale¿y wprowadziæ polecenie clrscr;
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 19, 2011, 09:44:39 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Wrzesieñ 19, 2011, 10:13:25 »

Zadanie 5. Napisz program prosz±cy o podanie liczby. Po wprowadzeniu liczby jest ona wy¶wietlana na ekranie.

 program Adam;
uses crt,dos;
var
y: integer;
begin
write('Podaj dowoln± liczbe calkowita: ');
readln(y);
writeln('Podales liczbe:', y);
readkey;
end.

W programie wykorzystano polecenie readln(y), s³u¿y ono do wczytania z klawiatury zmiennej. Inaczej mówi±c to co zostanie wpisane z klawiatury zostanie przypisane do zmiennej y.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 24, 2011, 18:13:40 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #6 : Wrzesieñ 19, 2011, 11:16:21 »

Zadanie 6. Program prosi o podanie pierwszej liczby , nastêpnie pyta o druga liczbê. Po wprowadzeniu wy¶wietla pierwsz± i drug± wprowadzon± liczbê;

program Adam;
uses crt,dos;
var
y: integer;
x:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: ');
readln(y);
write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: ');
readln(x);
writeln('Podales pierwsza liczbe:=', y);
writeln('Podales druga liczbe:=', x);

readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #7 : Wrzesieñ 24, 2011, 18:31:12 »

Zadanie 7. Napisaæ program który prosi o podanie liczby. Nastêpnie wy¶wietla ja 3 razy ka¿d± w nowym wierszu.


program ala;
uses crt,dos;
var x:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj liczbe='); readln(x);
writeln(x);
writeln(x);
writeln(x);
readln;
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 26, 2011, 11:04:06 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #8 : Wrzesieñ 26, 2011, 11:23:46 »

Zadanie 8. Proszê napisaæ program który prosi o podanie kolejno: imienia nazwiska i wieku.
Nastêpnie na ekranie wy¶wietla napis: "Nazywasz siê (tutaj podane imiê i nazwisko), masz ..lat".


program ela;
uses crt,dos;
var x:integer;
y,z:string;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(y);
 write('Podaj nazwisko: '); readln(z);
 write('Podaj wiek: '); readln(x);
 write(' Nazywasz sie: ');
  write(y);
  write(' ');
  write(z);
  writeln(' masz ',x,' lat');

readkey;
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 26, 2011, 11:32:34 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #9 : Wrzesieñ 26, 2011, 11:57:49 »

Zadanie 9. Napisaæ program prosz±cy o podanie imienia , nazwiska i wieku. Po podaniu tych danych program wy¶wietla komunikat: Nazywasz siê (podane imie) (podane nazwisko) do emerytury masz ... lat. Przypominam wiek emerytalny w Polsce to nadal 65 lat.

Komentarz.
W Pascalu przypisanie do zmiennej jest realizowane przez zespó³ znaków :=.
Np. x:=5; - oznacza, ¿e zmienna x przyjmuje warto¶æ 5.
Polecenia operacji matematycznych s± identyczne z matematycznymi:
Np. przypisanie do x warto¶ci y pomniejszonej o 5:  x:=y-5;

program ala;
uses crt,dos;
var x,a:integer;
y,z:string;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(y);
 write('Podaj nazwisko: '); readln(z);
 write('Podaj wiek: '); readln(x);
a:=65-x;
 write(' Nazywasz sie: ');
  write(y);
  write(' ');
  write(z);
  writeln(' do emerytury masz ',a,' lat');
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 26, 2011, 12:16:03 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #10 : Wrzesieñ 27, 2011, 18:33:03 »

Zadanie 10. Proszê napisaæ program który prosi o podanie trzech liczb i oblicza ich warto¶æ ¶redni±. Nastêpnie wy¶wietla obliczon± warto¶æ ¶rednia na ekranie komputera.

program a1;
uses crt,dos;
var x,y,z,a:real;
begin
clrscr;
write(' Podaj 1 liczbe: ');readln(x);
write(' Podaj 2 liczbe: ');readln(y);
write(' Podaj 3 liczbe: ');readln(x);
 a:=(x+y+z)/3;
write('Wartosc srednia z trzech liczb= ',a);
readkey;
end.

Polecenie
write('Warto¶æ ¶rednia z trzech liczb= ',a); - przecinek przed a pozwala wy¶wietliæ dodatkow± warto¶æ umieszczon± za komentarzem. Je¿eli chcesz dopisaæ pod jednym poleceniem write wy¶wietlanie dodatkowej zmiennej, lub napisu, to nale¿y oddzieliæ go przecinkiem.
readkey - s³u¿y do zatrzymania programu, program czeka na wci¶niecie dowolnego klawisza.
a:=(x+y+z)/3 - polecenie przypisania do zmiennej a warto¶ci ¶redniej z trzech liczb, proszê pamiêtaæ o w³a¶ciwym umieszczeniu nawiasów.
« Ostatnia zmiana: Wrzesieñ 30, 2011, 08:00:16 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #11 : Wrzesieñ 28, 2011, 07:50:43 »

Zadanie 11. Napisaæ program który prosi o podanie 3 liczb, nastêpnie wy¶wietla je w odwrotnej kolejno¶ci od wprowadzanych.

program a1;
uses crt,dos;
var a,b,c:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(b);
 write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c);
write(' Wprowadzono liczby w kolejnosci: ',a,' ',b,' ',c);
 write(' Wyprowadzono liczby w kolejnosci: ',c,' ',b,' ',a);
 readkey;
 end.

Uwaga: proszê do³o¿yæ staranno¶ci przy wpisywaniu przecinków i apostrofów.
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 01, 2011, 06:35:07 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #12 : Wrzesieñ 28, 2011, 07:52:19 »

Zadanie 12. Napisaæ program który prosi o podanie 3 liczb. Nastêpnie sprawdza ile wynosi reszta zdzielenie tej liczby przez 2.

program a1;
uses crt,dos;
var a,b,c:integer;
d,e,f: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
d:=a mod 2;
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(b);
e:=b mod 2;
 write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c);
 f:=c mod 2;
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',a, ' przez 2 wynosi ',d );
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',b, ' przez 2 wynosi ',e );
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',c, ' przez 2 wynosi ',f );
 readkey;
 end.


W tym programie wprowadzono funkcjê modulo.
Modulo pozwala sprawdziæ jaka jest reszta z dzielenia jednej liczny przez drug±.
Np. reszta z dzielenia liczby 5 przez 2 wynosi 1.
Zapis w Pascalu tej formu³y mia³by postaæ: y:= 5 mod 2;
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 01, 2011, 06:44:13 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #13 : Wrzesieñ 28, 2011, 07:54:25 »

Zadanie 13. Napisaæ program który prosi o wprowadzenie imienia . Po wprowadzeniu imienia wy¶wietla liczbê znaków z których sk³ada siê imiê.

program a1;
uses crt,dos;
var imie: string;
a: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(imie);
a:=length(imie);
writeln('Podales imie ',imie,' skladajace sie z ',a, ' znakow');

readkey;
 end.

W programie wprowadzono now± funkcjê : length.
Funkcja length oblicza z ilu znaków sk³ada siê zmienna typu string.
Je¿eli zadeklarowano (po var) zmienn± imie : string i wprowadzono z klawiatury jaki¶ ci±g znaków.
Wtedy do a wpisywana jest warto¶æ odpowiadaj±ca d³ugo¶ci wprowadzonego ci±gu znaków
a:=length(imie);
Je¿eli wprowadzono ci±g znaków np. Emanuella (9 znaków), to do zmiennej a po wykonaniu polecenia a:=length(imie) wpisana zostanie liczba 9.

« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 01, 2011, 15:01:37 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #14 : Wrzesieñ 28, 2011, 07:55:59 »

Zadanie 14. Napisaæ program , który prosi o podanie dwóch imion. PO podaniu dwóch imion wy¶wietla liczbê znaków z których siê sk³adaj±.

program a1;
uses crt,dos;
var imie1, imie2: string;
a,b: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsze imie: '); readln(imie1);
a:=length(imie1);
write('Podaj drugie  imie: '); readln(imie2);
b:=length(imie2);
writeln('Podales pierwsze imie ',imie1,' skladajace sie z ',a, ' znakow');
writeln('Podales drugie imie ',imie2,' skladajace sie z ',b, ' znakow');

readkey;
 end.

Proszê zwracaæ uwagê na spacje i apostrofy!!!
« Ostatnia zmiana: Pa¼dziernik 01, 2011, 06:56:59 wys³ane przez admin » Zapisane
Strony: [1] 2
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

spw polski-serwer-rpg moikrewni articz blackmoon