admin
|
|
« : Wrzesień 19, 2011, 07:17:28 » |
|
Pierwszy program. W T.Pascalu ka¿dy program rozpoczyna siê s³owem kluczowym Program. Po s³owie program wpisujemy nazwê programu. Nazwa programu nie mo¿e rozpoczynaÌ siê od cyfr, znaków specjalnych. Nie mo¿e zawieraÌ w nazwie s³ów kluczowych oraz polskich znaków. Prosty program przedstawiono poni¿ej.
program Adam; uses crt,dos; begin end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #1 : Wrzesień 19, 2011, 07:33:53 » |
|
Zadanie drugie. Zadeklaruj zmienne x i y jedna typu real, druga integer;
program Adam; uses crt,dos; var x:real; y: integer; z:word; a:char; b:byte; begin end.
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2011, 07:56:15 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #2 : Wrzesień 19, 2011, 07:41:48 » |
|
W Pascalu moÂżliwa jest deklaracja nastĂŞpujÂących typĂłw zmiennych
Typy caÂłkowite :
SHORTINT (-128..127) INTEGER (-32768.. 32767) LONGINT (-2147483648.. 2147483647) BYTE (0..255) WORD (0.. 65535)
Typ liczb zmiennoprzecinkowych REAL
TYP LOGICZNY – BOOLEAN – wartoÂści TRUE/FALSE TYP ZNAKOWY – CHAR – typ przyjmuje dowolny znak ASCII TYP ÂŁAĂCUCHOWY – STRING- ciÂąg znakĂłw: ‘lubie Ele’
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #3 : Wrzesień 19, 2011, 08:46:58 » |
|
Zadanie 3. Zadeklaruj zmiennÂą o nazwie gucio typu integer;
program Adam; uses crt,dos; var x:real; y: integer; gucio: integer; z:word; a:char; b:byte; begin end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #4 : Wrzesień 19, 2011, 09:14:28 » |
|
Zadanie 4. Napisz program ktĂłry wyÂświetli na ekranie napis "Witaj dobry czÂłowieku"
program Adam; uses crt,dos; var x:real; y: integer; begin clrscr; writeln('Witaj dobry czowieku'); readkey; end.
Uwaga: polecenie writeln(); powoduje zmianĂŞ wiersza na ekranie po wykonaniu polecenia. polecenie readkey - sÂłuÂży do zatrzymania programu. Polecenie to wstrzymuje dziaÂłanie programu do czasu wciÂśniecia dowolnego klawisza na klawiaturze. Aby wyczyÂściĂŚ ekran naleÂży wprowadziĂŚ polecenie clrscr;
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2011, 09:44:39 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #5 : Wrzesień 19, 2011, 10:13:25 » |
|
Zadanie 5. Napisz program proszÂący o podanie liczby. Po wprowadzeniu liczby jest ona wyÂświetlana na ekranie.
program Adam; uses crt,dos; var y: integer; begin write('Podaj dowolnÂą liczbe calkowita: '); readln(y); writeln('Podales liczbe:', y); readkey; end.
W programie wykorzystano polecenie readln(y), sÂłuÂży ono do wczytania z klawiatury zmiennej. Inaczej mĂłwiÂąc to co zostanie wpisane z klawiatury zostanie przypisane do zmiennej y.
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2011, 18:13:40 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #6 : Wrzesień 19, 2011, 11:16:21 » |
|
Zadanie 6. Program prosi o podanie pierwszej liczby , nastĂŞpnie pyta o druga liczbĂŞ. Po wprowadzeniu wyÂświetla pierwszÂą i drugÂą wprowadzonÂą liczbĂŞ;
program Adam; uses crt,dos; var y: integer; x:integer; begin clrscr; write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: '); readln(y); write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: '); readln(x); writeln('Podales pierwsza liczbe:=', y); writeln('Podales druga liczbe:=', x);
readkey; end.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #7 : Wrzesień 24, 2011, 18:31:12 » |
|
Zadanie 7. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie liczby. NastĂŞpnie wyÂświetla ja 3 razy kaÂżdÂą w nowym wierszu.
program ala; uses crt,dos; var x:integer; begin clrscr; write('Podaj liczbe='); readln(x); writeln(x); writeln(x); writeln(x); readln; end.
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 11:04:06 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #8 : Wrzesień 26, 2011, 11:23:46 » |
|
Zadanie 8. ProszĂŞ napisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie kolejno: imienia nazwiska i wieku. NastĂŞpnie na ekranie wyÂświetla napis: "Nazywasz siĂŞ (tutaj podane imiĂŞ i nazwisko), masz ..lat".
program ela; uses crt,dos; var x:integer; y,z:string; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(y); write('Podaj nazwisko: '); readln(z); write('Podaj wiek: '); readln(x); write(' Nazywasz sie: '); write(y); write(' '); write(z); writeln(' masz ',x,' lat');
readkey; end.
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 11:32:34 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #9 : Wrzesień 26, 2011, 11:57:49 » |
|
Zadanie 9. NapisaĂŚ program proszÂący o podanie imienia , nazwiska i wieku. Po podaniu tych danych program wyÂświetla komunikat: Nazywasz siĂŞ (podane imie) (podane nazwisko) do emerytury masz ... lat. Przypominam wiek emerytalny w Polsce to nadal 65 lat.
Komentarz. W Pascalu przypisanie do zmiennej jest realizowane przez zespó³ znaków :=. Np. x:=5; - oznacza, ¿e zmienna x przyjmuje wartoœÌ 5. Polecenia operacji matematycznych s¹ identyczne z matematycznymi: Np. przypisanie do x wartoœci y pomniejszonej o 5: x:=y-5;
program ala; uses crt,dos; var x,a:integer; y,z:string; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(y); write('Podaj nazwisko: '); readln(z); write('Podaj wiek: '); readln(x); a:=65-x; write(' Nazywasz sie: '); write(y); write(' '); write(z); writeln(' do emerytury masz ',a,' lat');
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 12:16:03 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #10 : Wrzesień 27, 2011, 18:33:03 » |
|
Zadanie 10. Proszê napisaÌ program który prosi o podanie trzech liczb i oblicza ich wartoœÌ œredni¹. Nastêpnie wyœwietla obliczon¹ wartoœÌ œrednia na ekranie komputera.
program a1; uses crt,dos; var x,y,z,a:real; begin clrscr; write(' Podaj 1 liczbe: ');readln(x); write(' Podaj 2 liczbe: ');readln(y); write(' Podaj 3 liczbe: ');readln(x); a:=(x+y+z)/3; write('Wartosc srednia z trzech liczb= ',a); readkey; end.
Polecenie write('WartoœÌ œrednia z trzech liczb= ',a); - przecinek przed a pozwala wyœwietliÌ dodatkow¹ wartoœÌ umieszczon¹ za komentarzem. Je¿eli chcesz dopisaÌ pod jednym poleceniem write wyœwietlanie dodatkowej zmiennej, lub napisu, to nale¿y oddzieliÌ go przecinkiem. readkey - s³u¿y do zatrzymania programu, program czeka na wciœniecie dowolnego klawisza. a:=(x+y+z)/3 - polecenie przypisania do zmiennej a wartoœci œredniej z trzech liczb, proszê pamiêtaÌ o w³aœciwym umieszczeniu nawiasów.
|
|
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2011, 08:00:16 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #11 : Wrzesień 28, 2011, 07:50:43 » |
|
Zadanie 11. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie 3 liczb, nastĂŞpnie wyÂświetla je w odwrotnej kolejnoÂści od wprowadzanych.
program a1; uses crt,dos; var a,b,c:integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a); write('Podaj druga liczbe: ');readln(b); write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c); write(' Wprowadzono liczby w kolejnosci: ',a,' ',b,' ',c); write(' Wyprowadzono liczby w kolejnosci: ',c,' ',b,' ',a); readkey; end.
Uwaga: proszĂŞ doÂłoÂżyĂŚ starannoÂści przy wpisywaniu przecinkĂłw i apostrofĂłw.
|
|
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:35:07 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #12 : Wrzesień 28, 2011, 07:52:19 » |
|
Zadanie 12. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie 3 liczb. NastĂŞpnie sprawdza ile wynosi reszta zdzielenie tej liczby przez 2.
program a1; uses crt,dos; var a,b,c:integer; d,e,f: integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a); d:=a mod 2; write('Podaj druga liczbe: ');readln(b); e:=b mod 2; write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c); f:=c mod 2; writeln(' reszta z dzielenia liczby ',a, ' przez 2 wynosi ',d ); writeln(' reszta z dzielenia liczby ',b, ' przez 2 wynosi ',e ); writeln(' reszta z dzielenia liczby ',c, ' przez 2 wynosi ',f ); readkey; end.
W tym programie wprowadzono funkcjĂŞ modulo. Modulo pozwala sprawdziĂŚ jaka jest reszta z dzielenia jednej liczny przez drugÂą. Np. reszta z dzielenia liczby 5 przez 2 wynosi 1. Zapis w Pascalu tej formuÂły miaÂłby postaĂŚ: y:= 5 mod 2;
|
|
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:44:13 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #13 : Wrzesień 28, 2011, 07:54:25 » |
|
Zadanie 13. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o wprowadzenie imienia . Po wprowadzeniu imienia wyÂświetla liczbĂŞ znakĂłw z ktĂłrych skÂłada siĂŞ imiĂŞ.
program a1; uses crt,dos; var imie: string; a: integer; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(imie); a:=length(imie); writeln('Podales imie ',imie,' skladajace sie z ',a, ' znakow');
readkey; end.
W programie wprowadzono now¹ funkcjê : length. Funkcja length oblicza z ilu znaków sk³ada siê zmienna typu string. Je¿eli zadeklarowano (po var) zmienn¹ imie : string i wprowadzono z klawiatury jakiœ ci¹g znaków. Wtedy do a wpisywana jest wartoœÌ odpowiadaj¹ca d³ugoœci wprowadzonego ci¹gu znaków a:=length(imie); Je¿eli wprowadzono ci¹g znaków np. Emanuella (9 znaków), to do zmiennej a po wykonaniu polecenia a:=length(imie) wpisana zostanie liczba 9.
|
|
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 15:01:37 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
admin
|
|
« Odpowiedz #14 : Wrzesień 28, 2011, 07:55:59 » |
|
Zadanie 14. NapisaĂŚ program , ktĂłry prosi o podanie dwĂłch imion. PO podaniu dwĂłch imion wyÂświetla liczbĂŞ znakĂłw z ktĂłrych siĂŞ skÂładajÂą.
program a1; uses crt,dos; var imie1, imie2: string; a,b: integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsze imie: '); readln(imie1); a:=length(imie1); write('Podaj drugie imie: '); readln(imie2); b:=length(imie2); writeln('Podales pierwsze imie ',imie1,' skladajace sie z ',a, ' znakow'); writeln('Podales drugie imie ',imie2,' skladajace sie z ',b, ' znakow');
readkey; end.
ProszĂŞ zwracaĂŚ uwagĂŞ na spacje i apostrofy!!!
|
|
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:56:59 wysłane przez admin »
|
Zapisane
|
|
|
|
|