Darmowe Forum
Styczeń 01, 2025, 09:21:27 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: Forum zostaÂło uruchomione!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2
  Drukuj  
Autor Wątek: Prosty program  (Przeczytany 9886 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« : Wrzesień 19, 2011, 07:17:28 »

Pierwszy program. W T.Pascalu ka¿dy program rozpoczyna siê s³owem kluczowym Program. Po s³owie program wpisujemy nazwê programu. Nazwa programu nie mo¿e rozpoczynaÌ siê od cyfr, znaków specjalnych. Nie mo¿e zawieraÌ w nazwie s³ów kluczowych oraz polskich znaków.
Prosty program przedstawiono poniÂżej.


program Adam;
uses crt,dos;
begin
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Wrzesień 19, 2011, 07:33:53 »

Zadanie drugie. Zadeklaruj zmienne x i y jedna typu real, druga integer;

program Adam;
uses crt,dos;
var
x:real;
y: integer;
z:word;
a:char;
b:byte;

begin
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2011, 07:56:15 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Wrzesień 19, 2011, 07:41:48 »

W Pascalu moÂżliwa jest deklaracja nastĂŞpujÂących typĂłw zmiennych

Typy caÂłkowite :

SHORTINT (-128..127)
INTEGER (-32768.. 32767)
LONGINT (-2147483648.. 2147483647)
BYTE (0..255)
WORD (0.. 65535)

Typ liczb zmiennoprzecinkowych
REAL

TYP LOGICZNY – BOOLEAN – wartoÂści TRUE/FALSE
TYP ZNAKOWY – CHAR – typ przyjmuje dowolny znak ASCII
TYP ÂŁAÑCUCHOWY – STRING- ciÂąg  znakĂłw: ‘lubie Ele’
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #3 : Wrzesień 19, 2011, 08:46:58 »

Zadanie 3. Zadeklaruj zmiennÂą o nazwie gucio typu integer;

program Adam;
uses crt,dos;
var
x:real;
y: integer;
gucio: integer;
z:word;
a:char;
b:byte;
begin
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #4 : Wrzesień 19, 2011, 09:14:28 »

Zadanie 4. Napisz program ktĂłry wyÂświetli na ekranie napis "Witaj dobry czÂłowieku"

program Adam;
uses crt,dos;
var x:real;
y: integer;
begin
clrscr;
writeln('Witaj dobry czowieku');
readkey;
end.

Uwaga: polecenie writeln(); powoduje zmianĂŞ wiersza na ekranie po wykonaniu polecenia.
polecenie readkey - sÂłuÂży do zatrzymania programu. Polecenie to wstrzymuje dziaÂłanie programu do czasu wciÂśniecia dowolnego klawisza na klawiaturze.
Aby wyczyÂściĂŚ ekran naleÂży wprowadziĂŚ polecenie clrscr;
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2011, 09:44:39 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #5 : Wrzesień 19, 2011, 10:13:25 »

Zadanie 5. Napisz program proszÂący o podanie liczby. Po wprowadzeniu liczby jest ona wyÂświetlana na ekranie.

 program Adam;
uses crt,dos;
var
y: integer;
begin
write('Podaj dowolnÂą liczbe calkowita: ');
readln(y);
writeln('Podales liczbe:', y);
readkey;
end.

W programie wykorzystano polecenie readln(y), sÂłuÂży ono do wczytania z klawiatury zmiennej. Inaczej mĂłwiÂąc to co zostanie wpisane z klawiatury zostanie przypisane do zmiennej y.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2011, 18:13:40 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #6 : Wrzesień 19, 2011, 11:16:21 »

Zadanie 6. Program prosi o podanie pierwszej liczby , nastĂŞpnie pyta o druga liczbĂŞ. Po wprowadzeniu wyÂświetla pierwszÂą i drugÂą wprowadzonÂą liczbĂŞ;

program Adam;
uses crt,dos;
var
y: integer;
x:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: ');
readln(y);
write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: ');
readln(x);
writeln('Podales pierwsza liczbe:=', y);
writeln('Podales druga liczbe:=', x);

readkey;
end.
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #7 : Wrzesień 24, 2011, 18:31:12 »

Zadanie 7. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie liczby. NastĂŞpnie wyÂświetla ja 3 razy kaÂżdÂą w nowym wierszu.


program ala;
uses crt,dos;
var x:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj liczbe='); readln(x);
writeln(x);
writeln(x);
writeln(x);
readln;
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 11:04:06 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #8 : Wrzesień 26, 2011, 11:23:46 »

Zadanie 8. ProszĂŞ napisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie kolejno: imienia nazwiska i wieku.
NastĂŞpnie na ekranie wyÂświetla napis: "Nazywasz siĂŞ (tutaj podane imiĂŞ i nazwisko), masz ..lat".


program ela;
uses crt,dos;
var x:integer;
y,z:string;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(y);
 write('Podaj nazwisko: '); readln(z);
 write('Podaj wiek: '); readln(x);
 write(' Nazywasz sie: ');
  write(y);
  write(' ');
  write(z);
  writeln(' masz ',x,' lat');

readkey;
end.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 11:32:34 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #9 : Wrzesień 26, 2011, 11:57:49 »

Zadanie 9. NapisaĂŚ program proszÂący o podanie imienia , nazwiska i wieku. Po podaniu tych danych program wyÂświetla komunikat: Nazywasz siĂŞ (podane imie) (podane nazwisko) do emerytury masz ... lat. Przypominam wiek emerytalny w Polsce to nadal 65 lat.

Komentarz.
W Pascalu przypisanie do zmiennej jest realizowane przez zespó³ znaków :=.
Np. x:=5; - oznacza, ¿e zmienna x przyjmuje wartoœÌ 5.
Polecenia operacji matematycznych sÂą identyczne z matematycznymi:
Np. przypisanie do x wartoÂści y pomniejszonej o 5:  x:=y-5;

program ala;
uses crt,dos;
var x,a:integer;
y,z:string;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(y);
 write('Podaj nazwisko: '); readln(z);
 write('Podaj wiek: '); readln(x);
a:=65-x;
 write(' Nazywasz sie: ');
  write(y);
  write(' ');
  write(z);
  writeln(' do emerytury masz ',a,' lat');
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 12:16:03 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #10 : Wrzesień 27, 2011, 18:33:03 »

Zadanie 10. Proszê napisaÌ program który prosi o podanie trzech liczb i oblicza ich wartoœÌ œredni¹. Nastêpnie wyœwietla obliczon¹ wartoœÌ œrednia na ekranie komputera.

program a1;
uses crt,dos;
var x,y,z,a:real;
begin
clrscr;
write(' Podaj 1 liczbe: ');readln(x);
write(' Podaj 2 liczbe: ');readln(y);
write(' Podaj 3 liczbe: ');readln(x);
 a:=(x+y+z)/3;
write('Wartosc srednia z trzech liczb= ',a);
readkey;
end.

Polecenie
write('WartoœÌ œrednia z trzech liczb= ',a); - przecinek przed a pozwala wyœwietliÌ dodatkow¹ wartoœÌ umieszczon¹ za komentarzem. Je¿eli chcesz dopisaÌ pod jednym poleceniem write wyœwietlanie dodatkowej zmiennej, lub napisu, to nale¿y oddzieliÌ go przecinkiem.
readkey - sÂłuÂży do zatrzymania programu, program czeka na wciÂśniecie dowolnego klawisza.
a:=(x+y+z)/3 - polecenie przypisania do zmiennej a wartoÂści Âśredniej z trzech liczb, proszĂŞ pamiĂŞtaĂŚ o wÂłaÂściwym umieszczeniu nawiasĂłw.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2011, 08:00:16 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #11 : Wrzesień 28, 2011, 07:50:43 »

Zadanie 11. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie 3 liczb, nastĂŞpnie wyÂświetla je w odwrotnej kolejnoÂści od wprowadzanych.

program a1;
uses crt,dos;
var a,b,c:integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(b);
 write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c);
write(' Wprowadzono liczby w kolejnosci: ',a,' ',b,' ',c);
 write(' Wyprowadzono liczby w kolejnosci: ',c,' ',b,' ',a);
 readkey;
 end.

Uwaga: proszĂŞ doÂłoÂżyĂŚ starannoÂści przy wpisywaniu przecinkĂłw i apostrofĂłw.
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:35:07 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #12 : Wrzesień 28, 2011, 07:52:19 »

Zadanie 12. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o podanie 3 liczb. NastĂŞpnie sprawdza ile wynosi reszta zdzielenie tej liczby przez 2.

program a1;
uses crt,dos;
var a,b,c:integer;
d,e,f: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a);
d:=a mod 2;
 write('Podaj druga liczbe: ');readln(b);
e:=b mod 2;
 write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c);
 f:=c mod 2;
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',a, ' przez 2 wynosi ',d );
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',b, ' przez 2 wynosi ',e );
writeln(' reszta z dzielenia liczby ',c, ' przez 2 wynosi ',f );
 readkey;
 end.


W tym programie wprowadzono funkcjĂŞ modulo.
Modulo pozwala sprawdziĂŚ jaka jest reszta z dzielenia jednej liczny przez drugÂą.
Np. reszta z dzielenia liczby 5 przez 2 wynosi 1.
Zapis w Pascalu tej formuÂły miaÂłby postaĂŚ: y:= 5 mod 2;
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:44:13 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #13 : Wrzesień 28, 2011, 07:54:25 »

Zadanie 13. NapisaĂŚ program ktĂłry prosi o wprowadzenie imienia . Po wprowadzeniu imienia wyÂświetla liczbĂŞ znakĂłw z ktĂłrych skÂłada siĂŞ imiĂŞ.

program a1;
uses crt,dos;
var imie: string;
a: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj imie: '); readln(imie);
a:=length(imie);
writeln('Podales imie ',imie,' skladajace sie z ',a, ' znakow');

readkey;
 end.

W programie wprowadzono nowÂą funkcjĂŞ : length.
Funkcja length oblicza z ilu znakĂłw skÂłada siĂŞ zmienna typu string.
JeÂżeli zadeklarowano (po var) zmiennÂą imie : string i wprowadzono z klawiatury jakiÂś ciÂąg znakĂłw.
Wtedy do a wpisywana jest wartoœÌ odpowiadaj¹ca d³ugoœci wprowadzonego ci¹gu znaków
a:=length(imie);
JeÂżeli wprowadzono ciÂąg znakĂłw np. Emanuella (9 znakĂłw), to do zmiennej a po wykonaniu polecenia a:=length(imie) wpisana zostanie liczba 9.

« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 15:01:37 wysłane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomości: 821


Email
« Odpowiedz #14 : Wrzesień 28, 2011, 07:55:59 »

Zadanie 14. NapisaĂŚ program , ktĂłry prosi o podanie dwĂłch imion. PO podaniu dwĂłch imion wyÂświetla liczbĂŞ znakĂłw z ktĂłrych siĂŞ skÂładajÂą.

program a1;
uses crt,dos;
var imie1, imie2: string;
a,b: integer;
begin
clrscr;
write('Podaj pierwsze imie: '); readln(imie1);
a:=length(imie1);
write('Podaj drugie  imie: '); readln(imie2);
b:=length(imie2);
writeln('Podales pierwsze imie ',imie1,' skladajace sie z ',a, ' znakow');
writeln('Podales drugie imie ',imie2,' skladajace sie z ',b, ' znakow');

readkey;
 end.

ProszĂŞ zwracaĂŚ uwagĂŞ na spacje i apostrofy!!!
« Ostatnia zmiana: Październik 01, 2011, 06:56:59 wysłane przez admin » Zapisane
Strony: [1] 2
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

gang-nd zlotasiodemka spw polski-serwer-rpg proskills