Wstêp czyli rozwa¿ania wprowadzaj±ce.W pamiêci komputera znak graficzny jakim jest litera lub cyfra reprezentowany jest w postaci liczby. Inaczej mówi±c w pamiêci komputera wraz z ³adowaniem systemu wczytywana jest tablica znaków (liter, cyfr i znaków specjalnych). Je¿eli w poleceniu wypisania na ekranie u¿yjemy np. write('A'), to wydrukowana zostanie oczywi¶cie litera "A" bez wnikania w tablicê znaków. Dlaczego tak siê dzieje? Wciskaj±c klawisz na klawiaturze wys³any zostaje do pamiêci kod wci¶niêtego klawisza (jest to w³a¶nie kod ASCII), po odszukaniu w pamiêci odpowiadaj±cej danej warto¶ci kodu znaku, zostanie on wydrukowany na ekranie. Gorzej jest, je¿eli za¿yczymy wydrukowania znaku którego nie ma na klawiaturze. Wtedy nale¿y pos³u¿yæ siê bezpo¶rednim dostêpem do znaków w³a¶nie przez przes³anie do systemu kodu ASCII odpowiadaj±cego danemu znakowi.
Jak w Pascalu wy¶wietliæ znak je¿eli znamy jego kod ASCII ?Odczytanie znaku oznaczonej w tablicy kodów ASCII jako x jest mo¿liwe dziêki poleceniu Chr(x);
Np. w tablicy ASCII znakowi 'A' odpowiada liczba = 65, a znakowi 'a' liczba = 97.
Je¿eli w programie wpiszê polecenie:
writeln(chr(65)); to na ekranie powinna pojawiæ siê litera 'A'.
Dziêki poleceniu chr(x) istnieje mo¿liwo¶æ wy¶wietlania znaków niedostêpnych bezpo¶rednio z klawiatury. Do takich znaków mo¿na zaliczyæ znaki:
Enter - chr(13), Backspace - chr(; Escape -chr(27).