Darmowe Forum
Grudzieñ 22, 2024, 04:08:42 *
Witamy, Go¶æ. Zaloguj siê lub zarejestruj.
Czy dotar³ do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj siê podaj±c nazwê u¿ytkownika, has³o i d³ugo¶æ sesji
Aktualno¶ci: Forum zosta³o uruchomione!
 
   Strona g³ówna   Pomoc Zaloguj siê Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor W±tek: Dzia³ania na bitach  (Przeczytany 3563 razy)
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« : Luty 15, 2012, 08:51:44 »

Przesuniêcie w lewo - polega na dopisaniu do prawej strony liczby bitowej zera, po dopisaniu lewy najstarszy bit znika, tak aby zachowaæ sta³± liczbê bitów.
a<<b -do liczby a ( w zapisie dwójkowym) dopisz z prawej strony b zer.
np. 5<<2 -> 0101+00=10100 = 20

Przesuniecie w prawo - polega na dopisaniu zera do lewej strony liczby bitowej, po dopisaniu z lewej strony zera znika najm³odszy bit ( skrajny prawy). Lub przesuniecie o okre¶lon± liczbê bitów np.
a>>b gdzie a liczba która bêdzie przesuwana, b - o tyle bitów przesuwamy liczbê.
np. 1111>>0001 wy¶wietli wynik 0111,
Bitowa ró¿nica symetryczna - wykrywa ró¿nicê pomiêdzy bitami dwóch liczb, je¿eli bity umieszczone na tych samych pozycjach ró¿ni± siê to wpisywana jest warto¶æ 1 je¿eli bity nie ró¿ni± siê to wpisywane jest 0.
np.  101
    ^111
    = 010

Negacja - polega na zamianie bitów o warto¶ci 1 na 0 i bitów 0 na 1. Np.
~010 = 101
Wynik dzia³ania jest zaskoczeniem nawet osób znaj±cych komputery, bo wynosi -3, dlaczego tak jest?
Jest to spowodowane tym, ¿e aktualnie wiêkszo¶æ komputerów korzysta z systemu reprezentacji liczb ca³kowitych U2.  Ka¿da liczba posiada jeden dodatkowy bit znajduj±cy siê na pocz±tku i okre¶laj±cy czy liczba jest dodatnia (0) czy ujemna (1). Tak wiêc w rzeczywisto¶ci dla komputera 101 to nie jest 5, a -3.  My¶l±c na skróty, mo¿na napisaæ pewnik pozwalaj±cy na szybkie wyliczenie negacji, czyli
~a == (-a-1). Inaczej mówi±c je¿eli a=2 to ~a=(-2-1)=-3.
« Ostatnia zmiana: Luty 22, 2012, 08:54:30 wys³ane przez admin » Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #1 : Luty 15, 2012, 08:53:15 »

Zadanie 1. Programobliczaj±cy bitow± ró¿nicê, przesuniecie w lewo, przesuniêcie w prawo, negacja, bitowa alternatywa i koniunkcja.

#include <cstdlib>
#include <iostream>

using namespace std;
int main(int argc, char *argv[])
{int a,b;
cout << "Podaj liczbe od 0-15 dla a \n";
cin >> a;
cout << "wprowadz  od 0-15 dla b \n";
cin >> b;
cout << "bitowa roznica symetryczna: " << (a^b) << endl;
cout << "bitowe przesuniecie w lewo: " << (a<<b)<< endl;
cout << "bitowe przesuniecie w prawo: " << (a>>b)<< endl;
cout << "negacja bitowa a " << ~(a) << endl;
cout << "bitowa alternatywa: "  << (a|b) << endl;
cout << "bitowa koniunkcja: " << (a&b) << endl;

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}
Zapisane
admin
Administrator
Ekspert
*****
Wiadomo¶ci: 821


Email
« Odpowiedz #2 : Luty 15, 2012, 13:06:46 »

Liczby ujemne w zapisie dwójkowym (U2).

Przyk³ad 1. Zapisaæ liczbê -25.
1. Obliczamy warto¶æ binarn± podanej liczby bez znaku - tzn 25 = 11001.
2. Dopisujê z lewej strony znak 1, znak oznacza ¿e bêdzie to warto¶æ ujemna. Znak 0 oznacza warto¶æ dodatni±. Czyli  liczba przyjmuje postaæ 1 11001.   
3. Zamieniam znaki czyli 1 bêdzie 0 a 0 stanie siê jedynk±. 0 00110
4. Dodajê warto¶æ 1 (dodajê jeden) do otrzymanej liczby. Wyja¶nienie ³opatologiczne: 0 00111. Liczba 0 00110 w zapisie dziesiêtnym to 6, do 6 dodajê 1 czyli wychodzi 7. 7 w zapisie dwójkowym to: 0 00111.)
« Ostatnia zmiana: Luty 15, 2012, 13:14:18 wys³ane przez admin » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

blackmoon articz polski-serwer-rpg shaggydogss spw