Tytu³: Pêtla while(...){.....} Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2012, 10:32:51 Pêtla while() {}, posiada cechy pêtli do {....} while() tzn. wymaga wprowadzenia w³asnego licznika. Jednak w przeciwieñstwie do pêtli do {...} while(...) która jest zawsze przynajmniej raz wykonywana, pêtla while(...) {...} mo¿e siê nie wykonaæ ani razu. Dlatego,¿e warunek wej¶cia do pêtli znajduje siê na pocz±tku pêtli.
Przyk³ad 1. Program obliczaj±cy sumê liczb. Do czasu wprowadzenia warto¶ci 0. #include <cstdlib> #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int b=1,a,i=0; while(a!=0){ cout<<"podaj "<<b<<" liczbe "; cin>>a; i=i+a;b++;}; cout<<endl; cout<<"Suma wprowadzonych liczb= "<<i<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Pêtla while(...){.....} Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2012, 12:04:19 Przyk³ad 2.Proszê narysowaæ prostok±t 10x10 sk³adajacy siê z znaków o kodzie ASCII 178. Korzystaj±c z pêtli while....
#include <cstdlib> #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int a=1,b=1; while(a<=11){b=1;cout<<endl; while(b<=11){cout<<char(178);b++;} a++;} cout<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Pêtla while(...){.....} Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2012, 12:05:13 Przyk³ad 3. Zmodyfikuj program przedstawiony w przyk³adzie 2, tak aby wy¶wietlana by³a szachownica.
#include <cstdlib> #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int a=1,b=1; while(a<=11){b=1;cout<<endl; while(b<=11){if(((a+b)%2==0)){cout<<char(178);}else {cout<<" ";}b++;} a++;} cout<<endl<<"\n\n"; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } |