Tytu³: Funkcje/zmienne statyczne Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 14, 2012, 05:32:24 Modyfikator static sprawia, ¿e obiekt w danej funkcji jest umieszczany w tej samej pamiêci, co zmienna globalna i nie jest usuwany wraz z zakoñczeniem funkcji.
int licznik() { static int a; a++; return a; } int main() { cout<<"Wywoluje funkcje licznik"<<licznik(); cout<<"\n...drugi raz "<< licznik(); } Zmienna statyczna nawet lokalna nie jest usuwana. Bêdzie ca³y czas pamiêta³a swoj± poprzedni± warto¶æ. Porównaj jak dzia³a zmienna statyczna i dynamiczna #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; class drzewo {public: virtual void pien(){cout<<"drzewo"<<endl;}}; class krzaczek :public drzewo {public: void pien(){cout<<"krzaczek"<<endl;}}; int licznik(){static int a; a++; return a;}; int licznik1(){int b; b++; return b;} int main(int argc, char *argv[]) { cout<<"Wywolanie funkcji licznik "<<licznik()<<endl; cout<<"Wywolanie drugi raz funkcji licznik "<<licznik()<<endl; cout<<"Wywolanie funkcji licznik1 "<<licznik1()<<endl; cout<<"Wywolanie drugi raz funkcji licznik1 "<<licznik1()<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Funkcje/zmienne statyczne Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 14, 2012, 05:38:17 Zmienne statyczne w klasach.
Statyczne pola klasy definiuje sie podobnie do zmiennych lokalnych, poprzez u¿ycie s³owa kluczowego static: class samochod { private: // dane opisujace samochód public: static int predkosc; }; int samochod::predkosc; Podobnie jak zmienna statyczna lokalna, statyczne pole klasy jest tworzone tylko raz, w tym samym obszarze co zmienne globalne i ca³y czas pamiêta swoj± ostatni± warto¶æ. Pole statyczne jest tworzone zanim zostanie utworzony pierwszy obiekt danej klasy. Zazwyczaj - tworzone s± ju¿ na samym starcie programu. Tak jak zmienna lokalna pamiêta swoj± warto¶æ pomiêdzy kolejnymi wywo³aniami, tak pole statyczne klasy pamiêta swoj± warto¶æ "pomiêdzy obiektami". Nie wa¿ne z jakiego obiektu siê do niego odwo³asz, warto¶æ bêdzie ta sama, wspólna dla wszystkich obiektów. samochod ford, fiat, volvo; //stworzenie 3 obiektow fiat.predkosc = 100; cout << ford.predkosc << endl; //wypisze 100 volvo.predkosc = 120; cout << fiat.predkosc << endl; //wypisze 120 /////////////////////// ---Ca³y program---//////////////////////////////////////////////////////////////// #include <cstdlib>#include <iostream> using namespace std; class samochod { public: static int predkosc; }; int samochod::predkosc; int main(int argc, char *argv[]) { samochod ford, fiat, volvo; fiat.predkosc=100; cout<<"ford "<<ford.predkosc<<endl; volvo.predkosc=120; cout<<"fiat "<<fiat.predkosc<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } ///////////////////-- kolejny program pokazuj±cy ,¿e statyczne zmienne dzia³aj± tylko dla potomków tylko tej samej klasy --////////////////////////// #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; class samochod { public: static int predkosc; }; int samochod::predkosc; class motor { public: static int predkosc; }; int motor::predkosc; int main(int argc, char *argv[]) { samochod ford, fiat, volvo; motor nsu, bmw, yamaha; fiat.predkosc=100; cout<<"ford "<<ford.predkosc<<endl; cout<<"nsu "<<nsu.predkosc<<endl; volvo.predkosc=120; cout<<"fiat "<<fiat.predkosc<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Funkcje/zmienne statyczne Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Marzec 14, 2012, 05:47:43 Metody statyczne
Metody statyczne klasy to metody, które s± uruchamiane w kontek¶cie danej klasy, tak jak zwyk³e metody s± uruchamiane w kontek¶cie konkretnego obiektu. Oznacza to, ¿e o ile zwyk³e metody potrzebuj± obiektu do prawid³owego dzia³ania, to metody statyczne - mo¿na wywo³aæ bez podawania jakiegokolwiek obiektu. Ma to jednak swoj± cenê - metody statyczne maj± dostêp jedynie do innych zmiennych statycznych i metod statycznych tej klasy. //.... class rysio { private: int a, b; static int c; public: static void dzialaj() { c=10; // b=10; - b³±d! 'b' nie jest statyczne! nie ma do niego dostêpu // this->a = 10; - b³±d!! w metodach statycznych 'this' nie istnieje!! } this - w C++, s³owo kluczowe odnosz±ce siê w niestatycznych metodach klasy do obiektu na rzecz którego dana metoda zosta³a wywo³ana. Do obiektów odwo³ujemy siê poprzez kropkê lub poprzez -> np.: inaczej this : s³owo kluczowe oznaczaj±ce referencjê do obiektu, z którego wywo³ano metodê (inaczej mówi±c – oznacza referencjê do samego siebie). Oczywi¶cie nie mo¿na u¿ywaæ this wewn±trz metod statycznych (one nie s± wywo³ywane na rzecz obiektu). class Punkt { int x; int y; public: int kolor; void pozx(int xx){x=xx;} void pozy(int y){y=yy;} void kolor(int kk){kolor=kk;} }; main(void) { Punkt p1; //obiekt stworzony statycznie p1.kolor=10; //odwo³anie do pola przez kropkê p1.pozx(20); //odwo³anie do funkcji przez kropkê Punkt *wsk; //wsk - wskaznik na obiekt klasy TPunkt wsk = new Punkt; //operator new wsk->kolor=10; //odwo³anie do pola przez -> wsk->pozx(20); //odwo³anie do funkcji przez -> delete wsk; //operator delete } |