Tytu³: Dzia³ania na bitach Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 15, 2012, 08:51:44 Przesuniêcie w lewo - polega na dopisaniu do prawej strony liczby bitowej zera, po dopisaniu lewy najstarszy bit znika, tak aby zachowaæ sta³± liczbê bitów.
a<<b -do liczby a ( w zapisie dwójkowym) dopisz z prawej strony b zer. np. 5<<2 -> 0101+00=10100 = 20 Przesuniecie w prawo - polega na dopisaniu zera do lewej strony liczby bitowej, po dopisaniu z lewej strony zera znika najm³odszy bit ( skrajny prawy). Lub przesuniecie o okre¶lon± liczbê bitów np. a>>b gdzie a liczba która bêdzie przesuwana, b - o tyle bitów przesuwamy liczbê. np. 1111>>0001 wy¶wietli wynik 0111, Bitowa ró¿nica symetryczna - wykrywa ró¿nicê pomiêdzy bitami dwóch liczb, je¿eli bity umieszczone na tych samych pozycjach ró¿ni± siê to wpisywana jest warto¶æ 1 je¿eli bity nie ró¿ni± siê to wpisywane jest 0. np. 101 ^111 = 010 Negacja - polega na zamianie bitów o warto¶ci 1 na 0 i bitów 0 na 1. Np. ~010 = 101 Wynik dzia³ania jest zaskoczeniem nawet osób znaj±cych komputery, bo wynosi -3, dlaczego tak jest? Jest to spowodowane tym, ¿e aktualnie wiêkszo¶æ komputerów korzysta z systemu reprezentacji liczb ca³kowitych U2. Ka¿da liczba posiada jeden dodatkowy bit znajduj±cy siê na pocz±tku i okre¶laj±cy czy liczba jest dodatnia (0) czy ujemna (1). Tak wiêc w rzeczywisto¶ci dla komputera 101 to nie jest 5, a -3. My¶l±c na skróty, mo¿na napisaæ pewnik pozwalaj±cy na szybkie wyliczenie negacji, czyli ~a == (-a-1). Inaczej mówi±c je¿eli a=2 to ~a=(-2-1)=-3. Tytu³: Odp: Dzia³ania na bitach Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 15, 2012, 08:53:15 Zadanie 1. Programobliczaj±cy bitow± ró¿nicê, przesuniecie w lewo, przesuniêcie w prawo, negacja, bitowa alternatywa i koniunkcja.
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int a,b; cout << "Podaj liczbe od 0-15 dla a \n"; cin >> a; cout << "wprowadz od 0-15 dla b \n"; cin >> b; cout << "bitowa roznica symetryczna: " << (a^b) << endl; cout << "bitowe przesuniecie w lewo: " << (a<<b)<< endl; cout << "bitowe przesuniecie w prawo: " << (a>>b)<< endl; cout << "negacja bitowa a " << ~(a) << endl; cout << "bitowa alternatywa: " << (a|b) << endl; cout << "bitowa koniunkcja: " << (a&b) << endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Dzia³ania na bitach Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 15, 2012, 13:06:46 Liczby ujemne w zapisie dwójkowym (U2).
Przyk³ad 1. Zapisaæ liczbê -25. 1. Obliczamy warto¶æ binarn± podanej liczby bez znaku - tzn 25 = 11001. 2. Dopisujê z lewej strony znak 1, znak oznacza ¿e bêdzie to warto¶æ ujemna. Znak 0 oznacza warto¶æ dodatni±. Czyli liczba przyjmuje postaæ 1 11001. 3. Zamieniam znaki czyli 1 bêdzie 0 a 0 stanie siê jedynk±. 0 00110 4. Dodajê warto¶æ 1 (dodajê jeden) do otrzymanej liczby. Wyja¶nienie ³opatologiczne: 0 00111. Liczba 0 00110 w zapisie dziesiêtnym to 6, do 6 dodajê 1 czyli wychodzi 7. 7 w zapisie dwójkowym to: 0 00111.) |