Darmowe Forum

C++ => Podstawy C++ cz. I => W±tek zaczêty przez: admin Styczeñ 04, 2012, 09:28:45



Tytu³: Instrukcje preprocesora
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 04, 2012, 09:28:45
Preprocesor to program przetwarzaj±cy kod ¼ród³owy jeszcze przed rozpoczêciem kompilacji.
Instrukcje preprocesora nazywane s± dyrektywami. Wszystkie dyrektywy preprocesora rozpoczynaj± siê od znaku #. Znak # sygnalizuje, ¿e nast±pi po nim dyrektywa preprocesora. Dyrektywy wstawiamy na samym pocz±tku kodu programu.
Przyk³adem dyrektywy jest #include , pozwalaj±ca na do³±czenie do kodu ¼ród³owego kodu z innych plików ¼ród³owych.


Inna dyrektyw± jest dyrektywa #define, okre¶laj±ca sta³e warto¶ci dostêpne w programie: #define adam 4321
od tej chwili identyfikator adam oznacza sta³± o warto¶ci 4321. Takie postêpowanie ma niew±tpliwe zalety, kolejne wersje programu przy zmianie sta³ej adam wymagaj± tylko zmiany warto¶ci przy dyrektywie include.
Dyrektywa #define nakazuje preprocesorowi zast±piæ ka¿de wyst±pienie ci±gu znaków innym ci±giem znaków. Pierwszy , zastêpowany ci±g znaków (adam) spe³nia rolê makronazwy, drugi jest makrorozwiniêciem (macro body).

Zadanie 1. Przyk³ad deklaracji makroinstrukcji adam i suma.

#include <cstdlib>
#include <iostream>
#define adam 4321;
#define suma (23+2)
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{ cout<<suma;
cout<<adam;
    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}


Makro instrukcja rozwijana przez preprocesor mo¿e dzia³aæ podobnie do funkcji - pobieraæ argumenty i zwracaæ warto¶æ uzyskan± w wyniku przetwarzania danych . Uwaga, wa¿n± rolê spe³niaj± nawiasy okr±g³e !!!!!


Tytu³: Odp: Instrukcje preprocesora
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 04, 2012, 09:35:24
Zadanie 2. Napisaæ dwie dyrektywy preprocesora obliczaj±ce czwart± potêgê wprowadzonej liczby. Wyja¶niæ dlaczego wyst±pi³y ró¿nice w otrzymanym wyniku.


#include <cstdlib>
#include <iostream>
#define pot1(a) ((a)*(a)*(a)*(a))
#define pot2(a) a*a*a*a
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{ int b=2, c,d;
cout<<"Wynik wywo³ania dwóch makr:";
c=pot1(b);d=pot2(b);
cout<<"rezultat pot1(b): "<<c<<endl;
cout<<"rezultat pot2(b): "<<d<<endl;
c=pot1(b+1); d=pot2(b+1);
cout<<"rezultat pot1(b+1): "<<c<<endl;
cout<<"rezultat pot2(b+1): "<<d<<endl;

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}


Tytu³: Odp: Instrukcje preprocesora
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 04, 2012, 10:10:59
Zadanie 3. Makroinstrukcje w jêzyku C++ wolne s± od ograniczeñ topologicznych na³o¿onych na funkcje. Przyk³ad poni¿ej ma wykazaæ poprawno¶æ tej tezy. Je¿eli zmieniony zostanie typ danych z int na float, to dzia³anie i konstrukcja makroinstrukcji pozostan± bez zmian.

#include <cstdlib>
#include <iostream>
#define pot1(a) ((a)*(a)*(a)*(a))
#define pot2(a) a*a*a*a
using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{ float b=4.5, c,d;
cout<<"Wynik wywo³ania dwóch makr:";
c=pot1(b);d=pot2(b);
cout<<"rezultat pot1(b): "<<c<<endl;
cout<<"rezultat pot2(b): "<<d<<endl;
c=pot1(b+1); d=pot2(b+1);
cout<<"rezultat pot1(b+1): "<<c<<endl;
cout<<"rezultat pot2(b+1): "<<d<<endl;

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}


Tytu³: Odp: Instrukcje preprocesora
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 04, 2012, 10:12:34
Zadanie 4. Napisaæ dwie instrukcje preprocesora wybieraj±c± mniejsz± i wiêksz± warto¶æ z dwóch wprowadzonych liczb.
 
#include <cstdlib>
#include <iostream>
#define maks(a,b) ((a)>(b)?(a):(b))
#define min(a,b) ((a)>(b)?(b):(a))

using namespace std;

int main(int argc, char *argv[])
{ float b=4.5, c,d;
cout<<"Podaj pierwsz± liczbê liczbê:"; cin>>c;
cout<<"Podaj drug± liczbê liczbê:"; cin>>d;
cout<<"Wieksza liczba to :"<<maks(c,d);

    system("PAUSE");
    return EXIT_SUCCESS;
}


Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

polski-serwer-rpg zlotasiodemka spw gang-nd blackmoon