Tytu³: Tablice Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 28, 2011, 08:38:01 Tablica jest pewn± struktur±, któr± mo¿na znale¼æ praktycznie w ka¿dym jêzyku programowania. Tablicê mo¿na sobie wyobraziæ jako szafê z szufladami. Do ka¿dej szuflady mo¿na w³o¿yæ okre¶lony typ zmiennej. Aby mo¿na by³o dotrzeæ do ka¿dej danej w szufladzie, szuflady s± ponumerowane. Numer szuflady pozwala j± ³atwo odszukaæ. Ka¿da tablica musi posiadaæ nazwê i liczbê komórek (czyli szuflad).
W przypadku Turbo Pascala deklaracja tablicy umieszczona jest w miejscu deklarowania zmiennych i wygl±da nastêpuj±co: var tabliczka: array[1..10] of integer; nazw± tablicy jest tabliczka która posiada rozmiar 10 i mo¿na w niej umie¶ciæ liczby typu integer. Tablicê przedstawion± powy¿ej nazywamy tablic± jednowymiarow±. Jest to tablica z jednym rzêdem szuflad. Je¿eli chcemy wpisaæ warto¶æ do tablicy nale¿y wpisaæ np.: tabliczka[4]:=x; to do komórki (szuflady) o numerze 4 tablicy o nazwie tabliczka zostanie wpisana liczba x; Je¿eli musimy przechowaæ wiêcej danych tworzymy tablice dwu i wiêcej wymiarowych. Przyk³ad deklaracji tablicy dwu wymiarowej przedstawiono poni¿ej: var tabliczka: array[1..10] [1..10] of integer; program storm; uses crt,dos; var tab: array[1..5] of integer; begin tab[1]:=5; end. program storm; uses crt,dos; var z:integer; tab: array[1..5] of integer; begin z:=0; repeat z:=z+1; tab[z]:=z; until z=5 end. program storm; uses crt,dos; var z:integer; tab: array[1..5] of integer; begin z:=0;clrscr; repeat z:=z+1; tab[z]:=z; until z=5; z:=0; repeat z:=z+1; writeln(tab[z]); until z=5; readkey; end. Tytu³: Odp: Tablice Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 28, 2011, 08:41:10 Zadanie 1. Proszê napisaæ program który do tablicy wpisze podane z klawiatury 5 imion i nastêpnie wy¶wietli je na ekranie.
program tabl; uses crt,dos; var z: array[1..5] of string; v:integer; begin clrscr; for v:=1 to 5 do begin write('Podaj ',v,' imie: ');readln(z[v]); end; readkey; for v:=1 to 5 do begin writeln('Podales ',v,' imie: ',z[v]); end; readln; end. Tytu³: Odp: Tablice Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 28, 2011, 11:57:33 Zadanie 2. Napisaæ program który do tablicy jednowymiarowej A[1..10] wpisze losowe liczby Z ZAKRESU 0..100. Nastêpnie wy¶wietli je na ekranie.
program m1; uses crt,dos; var a: array[1..10] of integer; c,y:integer; begin randomize; clrscr; for c:=1 to 10 do begin y:=random(100); a[c]:=y; end; y:=0; repeat y:=y+1; write(a[y]:3); until y=10; readkey; end. Tytu³: Odp: Tablice Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 02, 2011, 09:16:10 Zadanie 3. Do tablicy 8 elementowej wpisaæ kolejne liczby rozpoczynaj±c od liczby 3. Nastêpnie wy¶wietliæ je na ekranie.
program rupert; uses crt,dos; var z,y:integer; rr: array[1..8] of integer; begin clrscr; for z:=1 to 8 do begin rr[z]:=z+2;end; for z:=1 to 8 do begin write(rr[z]:3);end; readkey; end. Tytu³: Odp: Tablice Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 12, 2011, 08:59:28 Zadanie 4. Proszê do tablicy dwuwymiarowej A[10,10] wpisaæ losowe liczby z zakresu od 1 do 9 i wy¶wietliæ na ekranie w 10 wierszach. Liczby podzielne przez 3 maj± byæ wy¶wietlane w kolorze ¿ó³tym pozosta³e liczby w kolorze bia³ym.
program emigrant; uses crt,dos; var v: array [1..10,1..10] of integer; a,b,c:integer; begin clrscr; randomize; for a:=1 to 10 do begin for b:=1 to 10 do v[a,b]:=(1+random(9)); end; for a:=1 to 10 do begin for b:=1 to 10 do begin if ((v[a,b] mod 3)=0) then textcolor(yellow) else textcolor(white); write(v[a,b]:3); end; writeln; writeln; end; readkey; end. Tytu³: Odp: Tablice Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 12, 2011, 11:46:08 Zadanie 5 . Proszê do tablicy 3x3 wpisaæ litery a tak aby wy¶wietlenie tablicy powodowa³o umieszczenie liter a tworz±cych znak"+".
program syminus; uses crt, dos; var n: array[1..3,1..3] of char; c:char; a,b:integer; begin clrscr; for a:=1 to 3 do for b:=1 to 3 do n[a,b]:=' '; n[1,2]:='a'; n[2,1]:='a';n[2,2]:='a';n[2,3]:='a'; n[3,2]:='a'; for a:=1 to 3 do begin writeln; for b:=1 to 3 do write(n[a,b]) ; end; readkey; ------------------------ nowa wersja -------------------------------------------------- wersja z krzy¿ykiem na ¶rodku ekranu program syminus; uses crt, dos; var n: array[1..3,1..3] of char; c:char; a,b:integer; begin clrscr; for a:=1 to 3 do for b:=1 to 3 do n[a,b]:=' '; c:=chr(178); n[1,2]:=c; n[2,1]:=c;n[2,2]:=c;n[2,3]:=c; n[3,2]:=c; for a:=1 to 3 do begin writeln; for b:=1 to 3 do begin gotoxy(30+b,10+a); write(n[a,b]) ; end; end; readkey; end. |