Tytu³: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2011, 09:06:48 Zadanie 1. Napisaæ program prosz±cy o podanie dwóch liczb: a, b. Po wprowadzeniu liczb wy¶wietla a znaków * w b wierszach.
program ergonometrus; uses crt,dos; var x,y,a,b: integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(x); write('Podaj druga liczbe: ');readln(y); for a:=1 to x do begin for b:=1 to y do write('* '); writeln; end; readkey; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2011, 10:25:43 Zmiana koloru t³a.
W Turbo Pascalu mo¿liwa jest zmiana koloru t³a. Aby zmieniæ kolor t³a nale¿y wpisaæ polecenie: textbackground(x); clrscr; 1 - x mo¿e przyjmowaæ warto¶ci od 0 do 7. 2 - Polecenie clrscr jest potrzebne do wyczyszczenia t³a. Je¿eli po poleceniu zmiany koloru nie zastosowano by polecenia czyszczenia ekranu (clrscr) zmienione zostanie tylko t³o czcionki. Przyk³ad. program ergonometrus; uses crt,dos; var x,y,a,b: integer; begin textbackground(2); clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(x); write('Podaj druga liczbe: ');readln(y); for a:=1 to x do begin for b:=1 to y do write('* '); writeln; end; readkey; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2011, 10:48:06 Przyk³ad 2. Napisaæ program który zmienia kolor t³a i pokazuje warto¶æ argumentu polecenia textbackground(x).
program ergonometrus; uses crt,dos; var x,y: integer; begin x:=0; repeat textbackground(x); clrscr; x:=x mod 8; write('Kolor tla: ',x);delay(1000);x:=x+1; until keypressed; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 24, 2011, 10:53:11 Polecenie zmiany koloru czcionki: textcolor(x).
Zmiana koloru czcionki jest mo¿liwa przez wykorzystanie polecenia textcolor(x); Argument x przyjmuje warto¶ci od 0 do 15. Przyk³ad program ergonometrus; uses crt,dos; var x,y: integer; begin x:=0; repeat textbackground(x); clrscr; x:=x+1; x:=x mod 8; textcolor(4); write('Kolor tla: ',x);delay(1000); until keypressed; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 04, 2011, 10:40:44 Zadanie 3. Proszê napisaæ program na pêtli for który bêdzie zmienia³ kolory t³a. Kolory zmieniaj± siê bez przerwy.
program zyzio; uses crt,dos; var x,y:byte; begin for x:=0 to 7 do begin textcolor(x);clrscr; write(x);delay(100); if x=7 then x:=0; end;end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 06, 2011, 05:44:35 Zadanie 4. Napisaæ program który wykorzystuje pêtlê repeat ..until do zmiany koloru t³a. Kolor t³a zmieniany jest do czasu wci¶niêcia dowolnego klawisza.
program zmieniacz; uses crt,dos; var x:word; begin clrscr;x:=1; repeat textbackground(x); clrscr; delay(200);x:=x+1; if x=7 then x:=0; until keypressed; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 06, 2011, 05:45:55 Zadanie 5. Napisaæ program w którym literka "a" przemieszcza siê od lewej do prawej strony ekranu. Wci¶niecie dowolnego klawisza zatrzymuje program.
program zmieniacz; uses crt,dos; var x,y,z:word; begin clrscr;x:=2; z:=1; repeat gotoxy(x,10);write('a');delay(100); clrscr;x:=x+z; if x=65 then z:=-z; if x=1 then z:=-z; until keypressed; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 06, 2011, 05:49:22 Zadanie 6. Napisaæ program w którym litera "A" przemieszcza siê poziomo na ekranie odbijaj±c siê od jego krawêdzi. Przy ka¿dym odbiciu zmieniany jest kolor t³a i literki. Uwaga: kolor t³a i litery nie moga mieæ tych samych warto¶ci.
program zmieniacz1; uses crt,dos; var x,y,z,a,b:word; begin clrscr;x:=2; z:=1;a:=1;b:=1; repeat gotoxy(x,10);write('A');delay(100); clrscr;x:=x+z; if x=65 then begin z:=-z;repeat a:=(a+1) mod 7;b:=(b+1)mod 15;until a<>b; textcolor(a);textbackground(b); end; if x=1 then begin z:=-z;repeat a:=(a+1) mod 7;b:=(b+1)mod 15;until a<>b; textcolor(a);textbackground(b); end; until keypressed; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 06, 2011, 05:51:59 Zadanie 7. Napisaæ program który prosi o podanie has³a. Je¿eli trzy razy has³o zostanie podanie niepoprawnie, ekran przyjmuje barwê zielon±. Na ekranie pionowo przemieszcza siê czerwony napis "BRAK DOSTÊPU!!!!"
program zmieniacz8; uses crt,dos; var x,y,z:word; haslo:string; begin clrscr;x:=0;y:=3;z:=1; repeat if x=3 then begin textbackground(green);textcolor(red); repeat gotoxy(20,y); write('BRAK DOSTEPU!!!!!');y:=y+z; delay(200); clrscr; if y>20 then z:=-z; if y<2 then z:=-z; until keypressed; end; gotoxy(40,10);write('Podaj haslo: ');readln(haslo); x:=x+1; clrscr; until haslo='rysio'; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 07, 2011, 08:10:52 Zadanie 8. Napisaæ program który wy¶wietli na ekranie tabliczkê mno¿enia 10x10. Do napisania programu wykorzystaæ pêtlê for
Program rysio_misio; uses crt,dos; var x,y,z:word; begin clrscr; for x:=1 to 10 do begin for y:=1 to 10 do write(x*y:4); writeln; writeln; end; readkey; end. Tytu³: Odp: powtórzenie pêtle for... , repeat Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 07, 2011, 08:15:00 Zadanie 9. Napisaæ program prosz±cy o podanie dwóch liczb a, b. Nastêpnie wy¶wietlaj±cy tabliczkê mno¿enia a x b. Np. je¿eli podanidano a=4 i b=5 to wy¶wietlona zostanie tabliczka o rozmiarach 4 x 5. W kodzie wykorzystaæ pêtle repeat i for.
Program cebula; uses crt,dos; var a,b,z,w:word; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a); write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(b); for z:=1 to a do begin w:=1; writeln;writeln; repeat write((z*w):4); w:=w+1; until w>=b+1; end; readkey; end. |