Tytu³: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 20, 2010, 04:40:20 Wska¼niki *
Dotychczas, we wszystkich funkcjach które przedstawia³em, argumenty by³y przekazywanych do funkcji przez warto¶æ. Oznacza to, ¿e wywo³anie funkcji z parametrami, powodowa³o,¿e do funkcji przekazywane by³y by³y kopie warto¶ci zmiennych ale nie orygina³y. Oznacza to, ¿e warto¶æ pocz±tkowa zmiennej przekazanej do funkcji nie by³a modyfikowana przez ta funkcjê. Wska¼niki s± odpowiednikiem adresu pamiêci w której umieszczono warto¶æ zmiennej. Stanowi± uzupe³nienie klasycznych zmiennych. Wska¼niki deklarowane s± podobnie jak inne zmienne, przed jej u¿yciem. Jedyn± ró¿nic± jest wpisanie gwiazdki przed nazw± zmiennej wska¼nikowej. Istotn± ró¿nica w porównaniu do deklaracji zmiennych jest to,¿e odwo³anie nastêpuje do wskazania adresu (wskazania!!!!). Przyk³ad 1 -deklaracja zmiennej wska¼nikowej using namespace std; main() {int *i, *a,b; char *ab_adr; system("pause");} W programie zadeklarowano zmienne wska¼nikowe: i, a, ab_adr. Bardzo wa¿nym jest umiejêtno¶æ stwierdzenia jaka warto¶æ znajduje pod zmienn± wska¼nikow± (adresem wskazywanym przez wska¼nik). Nale¿y pamiêtaæ,¿e zmienna *a przedstawia warto¶æ która znajduje siê pod adresem a (a- to inna nazwa adresu). Przyk³ad 2 - odczytywanie warto¶ci ukrytej pod adresem przekazywanym przez wska¼nik. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int *i,*a,b; *i=1000; cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i<<endl; cout<<"znajduje siê warto¶æ: "<<*i<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Program kompiluje poprawnie jednak jego wywo³anie powoduje b³±d (WIN Vista). Dlaczego? Program napisany powy¿ej zapisuje w pamiêci pod przypadkowym adresem warto¶æ 1000. Problem polega na braku ustalonego miejsca w pamiêci w którym ma byæ zapisana liczba 1000. Miejsce to jest przypadkowe, je¿eli trafi na komórkê w którym jest umieszczona np. warto¶æ opisuj±ca rozdzielczo¶æ ekranu to zostanie ona zmieniona na inn±, co spowoduje zak³ócenia w pracy komputera. Na szczê¶cie systemy operacyjne chroni± istotne obszary pamiêci operacyjnej. Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 24, 2010, 11:02:02 Aby unikn±æ nieprzyjemnych sytuacji w przypadku zajêcia pamiêci przez zmienn±, konieczne jest poinformowanie kompilatora o wyszukaniu pierwszego wolnego adresu w pamiêci operacyjnej. Takim poleceniem jet polecenie new. Polecenie new powoduje przeniesienie warto¶ci wska¼niki pod najbli¿szy wolny adres pamiêci. Zbyt du¿a liczba zadeklarowanych zmiennych wska¼nikowych powoduje zajêcie pamiêci. Samoczynnie niestety nie mo¿e byæ ona zwolniona wobec tego konieczne jest jej zwolnienie przez polecenie zwolnienia pamiêci o czym w dalszej czê¶ci.
Przyk³ad poprawnie dzia³aj±cego programu który wpisuje do wolnej pamiêci liczbê 1000. Przyk³ad 3. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int *i=new int,*a=new int,b; *i=1000; cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i<<endl; cout<<"znajduje siê warto¶æ: "<<*i<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 24, 2010, 11:16:29 Zwolnienie zajmowanej pamiêci operacyjnej - polecenie delete
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int *i=new int,*a=new int,b; *i=1000; cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i<<endl; cout<<"znajduje siê warto¶æ: "<<*i<<endl; delete[]i; delete a; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 24, 2010, 11:31:11 Dynamiczna deklaracja tablicy
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int *i,*a=new int,z; i=new int[10]; for(z=0;z<10;z++){i[z]=z;} for(z=0;z<10;z++){ cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i[z]<<endl;} delete[]i; delete a; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Listopad 24, 2010, 11:33:10 Operator adresowy & - Je¿eli chcemy znale¼æ pod jakim adresem przechowywana jest zmienna z to wystarczy wprowadziæ operator adresowy &.
Przyk³ad 5 #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int *i,*a=new int,z; i=new int[10]; for(z=0;z<10;z++){i[z]=z;} for(z=0;z<10;z++){ cout<<" w pamiêci komputera pod adresem: "<<i[z]<<endl; cout<<"zmienna z znajduje siê pod adresem: "<<&z<<endl;} delete[]i; delete a; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 09:07:08 Zadanie 6. Proszê napisaæ program który prosi o podanie piêciu liczb i umieszcza te liczby w pamieci komputera. Zmienne proszê zadeklarowaæ jako zmienne referencyjne. Po wprowadzeniu danych proszê wy¶wietliæ ich warto¶ci oraz adresy pod którymi s± przechowywane.
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {int *a=new int, *b=new int, *c=new int,*d= new int, *e= new int; cout<<"Podaj pierwsz± warto¶æ: ";cin>>*a; cout<<"Podaj druga warto¶æ: ";cin>>*b; cout<<"Podaj trzecia warto¶æ: ";cin>>*c; cout<<"Podaj czwarta warto¶æ: ";cin>>*d; cout<<"Podaj piata warto¶æ: ";cin>>*e; cout<<endl<<"Pod aderem:"<<a<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*a; cout<<endl<<"Pod aderem:"<<a<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*a; cout<<endl<<"Pod aderem:"<<b<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*b; cout<<endl<<"Pod aderem:"<<c<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*c; cout<<endl<<"Pod aderem:"<<d<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*d; cout<<endl<<"Pod aderem:"<<e<<" znajduje siê piersza wartosc= "<<*e; cout<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 09:39:26 Zadanie 7. To co w zadaniu 6 tylko na tablicach
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int *i=new int[5]; int a; for (a=0;a<5;a++){cout<<"Podaj jakas liczbe : ";cin>>i[a];} for (a=0;a<5;a++){cout<<"Pod adresem: "<<&i[a]<<"znajduje sie liczba "<<i[a];cout<<endl;} system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 09:59:42 Podsumowanie
Bardzo istotnym zagadnieniem jest sposób przekazywania danych do wnêtrza funkcji czyli argumentów funkcji. Z Pascala wiadomo ,¿e istnieje mo¿liwo¶æ przekazywania argumentu przez:
Referencje i wska¼niki najczê¶ciej wykorzystywane s± w: tablicach, funkcjach. Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 10:05:15 Zadanie 8. Przyk³ad wykorzystania przekazywania zmiennej przez kopiê .
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; void dodaj(double a); int main(int argc, char *argv[]) {double b=21; cout<<"Liczba b= "<<b<<endl; dodaj(b); cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } void dodaj(double a) {a=a+5.2; cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} W tym przyk³adzie pojawia siê mechanizm ochrony orygina³u (b). Dana b zosta³a przekazana do wnêtrza funkcji jako kopia. Funkcja j± przerobi³a dodaj±c 5.2, ale warto¶æ orygina³u nie uleg³a zmianie. Funkcja skopiowa³a sobie argument (warto¶æ zmiennej b), nie pracuj±c na oryginale. Warto¶æ zmiennej wewn±trz funkcji mo¿e byæ modyfikowana bez wp³ywu na ich warto¶æ poza funkcj±. Jest to przekazywanie zmiennej przez warto¶æ (by value). Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 10:20:38 Zadanie 9. Przyk³ad przedstawiaj±cy operacje wykonywane na oryginale argumentu.
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; void dodaj(double &a); int main(int argc, char *argv[]) {double b=21; cout<<"Liczba b= "<<b<<endl; dodaj(b); cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } void dodaj(double &a) {a=a+5.2; cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} Po wprowadzeniu operatora &, funkcja zaczyna pracowaæ na oryginale. Zmiana warto¶ci argumentu b, nie jest tylko w jego wnêtrzu ale w ca³ym programie. Funkcja pracuje na orygina³ach swoich argumentów. Uwaga: Gdy argumenty s± przekazywane referencyjnie, przy nazwach pojawia siê operator & przy deklaracji i nag³ówku. Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 11:08:55 Zadanie 10. Proszê napisaæ program, który poprosi o wprowadzenie liczby z klawiatury. Po wprowadzeniu liczby, wy¶wietli jej warto¶æ, nastêpnie w funkcjach dodaj i odejmij odpowiedni wykona dodawanie i odejmowanie od tej liczby warto¶ci 5.5 i wy¶wietli wynik na ekranie. Na koniec wy¶wietli jeszcze raz warto¶æ wprowadzonej liczby. Do funkcji maj± byæ przekazane kopie liczby.
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; void dodaj(double a); void odejmij(double a); int main(int argc, char *argv[]) {double b; cout<<endl<<"Podaj liczbe: ";cin>>b; cout<<"Liczba b= "<<b<<endl; dodaj(b);cout<<endl; odejmij(b); cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } void dodaj(double a) {a=a+5.2; cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} void odejmij(double a) {a=a+5.2; cout<<" Zmniejszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} Tytu³: Odp: Argumenty funkcji przekazywane przez referencje Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 01, 2010, 12:40:14 Przeci±¿anie funkcji. Przeci±¿anie funkcji jest to mo¿liwo¶æ napisania w programie kilku funkcji o tej samej nazwie, lecz ró¿ni±cych siê miêdzy sob±: typem zwracanej wielko¶ci, liczb± argumentów lub typem argumentów. W programie przedstawionym poni¿ej zadeklarowa³em dwie funkcje o nazwie odejmij.
Jedna z nich zwraca zmienn± typu double, druga zwraca warto¶æ pust± (void). Dodatkowo funkcje ró¿ni± siê liczb± argumentów pierwsza ma jeden argument, druga wymaga wprowadzenia dwóch argumentów. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; void dodaj(double a); void odejmij(double a); double odejmij( double a, double b); int odejmij(int c,int d){}; int main(int argc, char *argv[]) {double b; cout<<endl<<"Podaj liczbe: ";cin>>b; cout<<"Liczba b= "<<b<<endl; dodaj(b);cout<<endl; odejmij(b); cout<<endl<<"Liczba b po dzia³aniu= "<<b<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } void dodaj(double a) {a=a+5.2; cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} void odejmij(double a) {a=a+5.2; cout<<" Zwiêkszam liczbê o 5.2="<<a<<endl;} double odejmij( double a, double b) {a=a+b; return a;} |