Tytu³: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 03, 2011, 09:21:11 W Turbo Pascalu instrukcja warunkowa realizowana jest przez z³o¿one polecenie if....else.
Sk³adnia polecenia: if (warunek) then polecenie else polecenie; np. if (x=10) then write('Adam') else write('Ewa'); Je¿eli x=10 to wy¶wietl napis Adam w przeciwnym wypadku wy¶wietl napis Ewa. Uwaga: przed else nie ma ¶rednika!!!! Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 03, 2011, 09:50:59 Jeszcze raz"
Struktura instrukcji:if (warunek) then polecenie else polecenie; Przyk³ad: if (x>10) then write('Liczba jest wiêksza od 10') else write('to jednak inna liczba'); Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 03, 2011, 10:33:29 Przyk³ad 1. Napisaæ program który prosi o podanie liczby. Jezeli podana liczba = 5 , program wy¶wietla komunikat : poda³e¶ liczbe =5. Je¿eli podana zosta³a inna liczb wy¶wietlany jest komunikat: podano inn± liczbe.
program misio; uses crt,dos; var x:integer; begin clrscr; write('Podaj dowolna liczbe calkowita: ');readln(x); if(x=5) then writeln('Podales liczbe =5')else writeln('Podales inna liczbe'); readkey; end. Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 03, 2011, 10:58:41 Zadanie 2. Napisaæ program który prosi o podanie liczby ca³kowitej, je¿eli liczba jest podzielna przez 2 to wy¶wietla komunikat liczba jest podzielna przez 2. W przeciwnym wypadku wy¶wietla komunikat poda³e¶ inn± liczbê.
program misio; uses crt,dos; var x,y:integer; begin clrscr; write('Podaj dowolna liczbe calkowita: ');readln(x); y:=x mod 2; if(y=0) then write('Liczba jest podzielna przez 2') else writeln('Liczba jest niepodzielna przez 2'); readkey; end. Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 03, 2011, 11:40:20 Zadanie 3. Napisz program który prosi o podanie imienia je¿eli podano imie= rysio, wy¶wietla komunikat: "podano poprawne imie" w przeciwnym przypadku wy¶wietla komunikat: "b³êdne dane".
program misio; uses crt,dos; var x,y:integer; imie: string; begin clrscr; write('Podaj imie: ');readln(imie); if(imie='rysio') then write('Podano poprawne imie') else writeln('Bedne dane'); readkey; end. Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 07, 2011, 09:20:16 Zadanie 4. Napisz program który prosi o podanie dwóch liczb. Je¿eli podane liczby s± sobie równe wy¶wietla komunikat : podano równe liczby. Je¿eli liczby nie s± równe wy¶wietla komunikat: "podane liczby nie s± równe"
program hermenegilda; uses crt, dos; var x,y :integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: '); readln(x); write('Podaj druga liczbe: '); readln(y); if(x=y) then write('Podane liczby sa rowne!!!!') else write('Podane liczby roznia sie'); readkey; end. Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 07, 2011, 09:21:37 Zadanie 5. Napisz program prosz±cy o podanie dwóch imon. Program ma sprawdzaæ czy podano imiona zaczynaj±ce siê na ta sam± literê.
Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 07, 2011, 09:25:23 Zadanie 6. Napisaæ program który prosi o podanie litery program sprawdza czy podan± liter± jest litera A. Je¿eli wprowadzono literê A wy¶wietlany jest komunikat: podano literê A. W pozosta³ym wypadku wy¶wietlany jest napis: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 07, 2011, 09:27:50 Zadanie 7. Napisaæ program prosz±cy o podanie trzech liczb ca³kowitych. Obliczaj±cy ich sumê. Je¿eli suma liczb jest wiêksza od 20 , wy¶wietla komunikat: suma wiêksza od 20 w przeciwnym wypadku wy¶wietla komunikat: suma mniejsza od 20.
Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 07, 2011, 09:30:08 Zadanie 8. Napisaæ program prosz±cy o podanie liczby. Nastêpnie prosi o podanie drugiej liczby , Nastêpnie prosi o podanie trzeciej liczby. Na ekranie wy¶wietla warto¶æ najwiêkszej wprowadzonej liczby.
Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 10, 2011, 07:58:50 Zadanie X. Napisaæ program który prosi o podanie dwóch liczb. Po wprowadzeniu dwóch liczb prosi o podanie trzeciej liczby. Je¿eli trzecia liczba=1, wtedy program oblicza sumê dwóch pierwszych liczb, w przeciwnym wypadku oblicz ich ró¿nicê
program hermenegilda; uses crt, dos; var x,y,z :integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: '); readln(x); write('Podaj druga liczbe: '); readln(y); write('Podaj trzecia liczbe: '); readln(z); if(x=1) then write('Suma liczb=', x+y) else write('Roznica liczb=',x-y); readkey; end. Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 10, 2011, 08:02:07 Zadanie XX. Napisaæ program który prosi o podanie imienia. Je¿eli podano imiê Ala, program wy¶wietla komunikat "Witaj Ala", w przeciwnym wypadku wy¶wietla napis "To chyba pomy³ka" i prosi o podanie liczby. Je¿eli wprowadzona liczba jest wiêksza od 10 to wy¶wietla komunikat "Du¿a liczba" w przeciwnym wypadku wy¶wietla napis " Cos nie tak".
program hermenegilda; uses crt, dos; var x,y :string; z:integer; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(x); if(x='Ala') then write('Witaj Ala') else writeln('To chyba pomylka'); writeln('Podaj liczbe:');readln(z); if(z>10) then writeln('Duza liczba')else writeln('Cos nie tak'); readkey; end. Tytu³: Odp: Instrukcja warunkowa if Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Pa¼dziernik 10, 2011, 08:05:51 Zadanie XXL. Napisaæ program który prosi o podanie trzech liczb. Nastêpnie wy¶wietla je od najmniejszej do najwiêkszej oraz wiersz ni¿ej od najwiêkszej do najmniejszej.
|