Tytu³: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 07:17:28 Pierwszy program. W T.Pascalu ka¿dy program rozpoczyna siê s³owem kluczowym Program. Po s³owie program wpisujemy nazwê programu. Nazwa programu nie mo¿e rozpoczynaæ siê od cyfr, znaków specjalnych. Nie mo¿e zawieraæ w nazwie s³ów kluczowych oraz polskich znaków.
Prosty program przedstawiono poni¿ej. program Adam; uses crt,dos; begin end. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 07:33:53 Zadanie drugie. Zadeklaruj zmienne x i y jedna typu real, druga integer;
program Adam; uses crt,dos; var x:real; y: integer; z:word; a:char; b:byte; begin end. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 07:41:48 W Pascalu mo¿liwa jest deklaracja nastêpuj±cych typów zmiennych
Typy ca³kowite : SHORTINT (-128..127) INTEGER (-32768.. 32767) LONGINT (-2147483648.. 2147483647) BYTE (0..255) WORD (0.. 65535) Typ liczb zmiennoprzecinkowych REAL TYP LOGICZNY – BOOLEAN – warto¶ci TRUE/FALSE TYP ZNAKOWY – CHAR – typ przyjmuje dowolny znak ASCII TYP £AÑCUCHOWY – STRING- ci±g znaków: ‘lubie Ele’ Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 08:46:58 Zadanie 3. Zadeklaruj zmienn± o nazwie gucio typu integer;
program Adam; uses crt,dos; var x:real; y: integer; gucio: integer; z:word; a:char; b:byte; begin end. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 09:14:28 Zadanie 4. Napisz program który wy¶wietli na ekranie napis "Witaj dobry cz³owieku"
program Adam; uses crt,dos; var x:real; y: integer; begin clrscr; writeln('Witaj dobry czowieku'); readkey; end. Uwaga: polecenie writeln(); powoduje zmianê wiersza na ekranie po wykonaniu polecenia. polecenie readkey - s³u¿y do zatrzymania programu. Polecenie to wstrzymuje dzia³anie programu do czasu wci¶niecia dowolnego klawisza na klawiaturze. Aby wyczy¶ciæ ekran nale¿y wprowadziæ polecenie clrscr; Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 10:13:25 Zadanie 5. Napisz program prosz±cy o podanie liczby. Po wprowadzeniu liczby jest ona wy¶wietlana na ekranie.
program Adam; uses crt,dos; var y: integer; begin write('Podaj dowoln± liczbe calkowita: '); readln(y); writeln('Podales liczbe:', y); readkey; end. W programie wykorzystano polecenie readln(y), s³u¿y ono do wczytania z klawiatury zmiennej. Inaczej mówi±c to co zostanie wpisane z klawiatury zostanie przypisane do zmiennej y. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 19, 2011, 11:16:21 Zadanie 6. Program prosi o podanie pierwszej liczby , nastêpnie pyta o druga liczbê. Po wprowadzeniu wy¶wietla pierwsz± i drug± wprowadzon± liczbê;
program Adam; uses crt,dos; var y: integer; x:integer; begin clrscr; write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: '); readln(y); write('Podaj pierwszqa liczbe calkowita: '); readln(x); writeln('Podales pierwsza liczbe:=', y); writeln('Podales druga liczbe:=', x); readkey; end. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 24, 2011, 18:31:12 Zadanie 7. Napisaæ program który prosi o podanie liczby. Nastêpnie wy¶wietla ja 3 razy ka¿d± w nowym wierszu.
program ala; uses crt,dos; var x:integer; begin clrscr; write('Podaj liczbe='); readln(x); writeln(x); writeln(x); writeln(x); readln; end. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 26, 2011, 11:23:46 Zadanie 8. Proszê napisaæ program który prosi o podanie kolejno: imienia nazwiska i wieku.
Nastêpnie na ekranie wy¶wietla napis: "Nazywasz siê (tutaj podane imiê i nazwisko), masz ..lat". program ela; uses crt,dos; var x:integer; y,z:string; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(y); write('Podaj nazwisko: '); readln(z); write('Podaj wiek: '); readln(x); write(' Nazywasz sie: '); write(y); write(' '); write(z); writeln(' masz ',x,' lat'); readkey; end. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 26, 2011, 11:57:49 Zadanie 9. Napisaæ program prosz±cy o podanie imienia , nazwiska i wieku. Po podaniu tych danych program wy¶wietla komunikat: Nazywasz siê (podane imie) (podane nazwisko) do emerytury masz ... lat. Przypominam wiek emerytalny w Polsce to nadal 65 lat.
Komentarz. W Pascalu przypisanie do zmiennej jest realizowane przez zespó³ znaków :=. Np. x:=5; - oznacza, ¿e zmienna x przyjmuje warto¶æ 5. Polecenia operacji matematycznych s± identyczne z matematycznymi: Np. przypisanie do x warto¶ci y pomniejszonej o 5: x:=y-5; program ala; uses crt,dos; var x,a:integer; y,z:string; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(y); write('Podaj nazwisko: '); readln(z); write('Podaj wiek: '); readln(x); a:=65-x; write(' Nazywasz sie: '); write(y); write(' '); write(z); writeln(' do emerytury masz ',a,' lat'); Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 27, 2011, 18:33:03 Zadanie 10. Proszê napisaæ program który prosi o podanie trzech liczb i oblicza ich warto¶æ ¶redni±. Nastêpnie wy¶wietla obliczon± warto¶æ ¶rednia na ekranie komputera.
program a1; uses crt,dos; var x,y,z,a:real; begin clrscr; write(' Podaj 1 liczbe: ');readln(x); write(' Podaj 2 liczbe: ');readln(y); write(' Podaj 3 liczbe: ');readln(x); a:=(x+y+z)/3; write('Wartosc srednia z trzech liczb= ',a); readkey; end. Polecenie write('Warto¶æ ¶rednia z trzech liczb= ',a); - przecinek przed a pozwala wy¶wietliæ dodatkow± warto¶æ umieszczon± za komentarzem. Je¿eli chcesz dopisaæ pod jednym poleceniem write wy¶wietlanie dodatkowej zmiennej, lub napisu, to nale¿y oddzieliæ go przecinkiem. readkey - s³u¿y do zatrzymania programu, program czeka na wci¶niecie dowolnego klawisza. a:=(x+y+z)/3 - polecenie przypisania do zmiennej a warto¶ci ¶redniej z trzech liczb, proszê pamiêtaæ o w³a¶ciwym umieszczeniu nawiasów. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 28, 2011, 07:50:43 Zadanie 11. Napisaæ program który prosi o podanie 3 liczb, nastêpnie wy¶wietla je w odwrotnej kolejno¶ci od wprowadzanych.
program a1; uses crt,dos; var a,b,c:integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a); write('Podaj druga liczbe: ');readln(b); write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c); write(' Wprowadzono liczby w kolejnosci: ',a,' ',b,' ',c); write(' Wyprowadzono liczby w kolejnosci: ',c,' ',b,' ',a); readkey; end. Uwaga: proszê do³o¿yæ staranno¶ci przy wpisywaniu przecinków i apostrofów. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 28, 2011, 07:52:19 Zadanie 12. Napisaæ program który prosi o podanie 3 liczb. Nastêpnie sprawdza ile wynosi reszta zdzielenie tej liczby przez 2.
program a1; uses crt,dos; var a,b,c:integer; d,e,f: integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsza liczbe: ');readln(a); d:=a mod 2; write('Podaj druga liczbe: ');readln(b); e:=b mod 2; write('Podaj trzecia liczbe: ');readln(c); f:=c mod 2; writeln(' reszta z dzielenia liczby ',a, ' przez 2 wynosi ',d ); writeln(' reszta z dzielenia liczby ',b, ' przez 2 wynosi ',e ); writeln(' reszta z dzielenia liczby ',c, ' przez 2 wynosi ',f ); readkey; end. W tym programie wprowadzono funkcjê modulo. Modulo pozwala sprawdziæ jaka jest reszta z dzielenia jednej liczny przez drug±. Np. reszta z dzielenia liczby 5 przez 2 wynosi 1. Zapis w Pascalu tej formu³y mia³by postaæ: y:= 5 mod 2; Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 28, 2011, 07:54:25 Zadanie 13. Napisaæ program który prosi o wprowadzenie imienia . Po wprowadzeniu imienia wy¶wietla liczbê znaków z których sk³ada siê imiê.
program a1; uses crt,dos; var imie: string; a: integer; begin clrscr; write('Podaj imie: '); readln(imie); a:=length(imie); writeln('Podales imie ',imie,' skladajace sie z ',a, ' znakow'); readkey; end. W programie wprowadzono now± funkcjê : length. Funkcja length oblicza z ilu znaków sk³ada siê zmienna typu string. Je¿eli zadeklarowano (po var) zmienn± imie : string i wprowadzono z klawiatury jaki¶ ci±g znaków. Wtedy do a wpisywana jest warto¶æ odpowiadaj±ca d³ugo¶ci wprowadzonego ci±gu znaków a:=length(imie); Je¿eli wprowadzono ci±g znaków np. Emanuella (9 znaków), to do zmiennej a po wykonaniu polecenia a:=length(imie) wpisana zostanie liczba 9. Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 28, 2011, 07:55:59 Zadanie 14. Napisaæ program , który prosi o podanie dwóch imion. PO podaniu dwóch imion wy¶wietla liczbê znaków z których siê sk³adaj±.
program a1; uses crt,dos; var imie1, imie2: string; a,b: integer; begin clrscr; write('Podaj pierwsze imie: '); readln(imie1); a:=length(imie1); write('Podaj drugie imie: '); readln(imie2); b:=length(imie2); writeln('Podales pierwsze imie ',imie1,' skladajace sie z ',a, ' znakow'); writeln('Podales drugie imie ',imie2,' skladajace sie z ',b, ' znakow'); readkey; end. Proszê zwracaæ uwagê na spacje i apostrofy!!! Tytu³: Odp: Prosty program Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Wrzesieñ 28, 2011, 08:01:22 Zadanie 15. Napisaæ program który prosi o podanie liczby . Nastêpnie sprawdza czy je¿eli pomno¿ymy liczbê przez 3 i odejmiemy 5 to reszta z dzielenia bêdzie wynosi³a 3.
Rozwi±zanie wieczorem, proszê samemu spróbowaæ |