Darmowe Forum

Turbo Pascal => Podstawy Turbo Pascal => W±tek zaczêty przez: admin Grudzieñ 13, 2010, 11:44:24



Tytu³: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 13, 2010, 11:44:24
Tablica jest pewn± struktur±, któr± mo¿na znale¼æ praktycznie w ka¿dym jêzyku programowania. Tablicê mo¿na sobie wyobraziæ jako szafê z szufladami. Do ka¿dej szuflady mo¿na w³o¿yæ okre¶lony typ zmiennej. Aby mo¿na by³o dotrzeæ do ka¿dej  danej w szufladzie, szuflady s± ponumerowane. Numer szuflady pozwala j± ³atwo odszukaæ. Ka¿da tablica musi posiadaæ nazwê i liczbê komórek (czyli szuflad).

W przypadku Turbo Pascala deklaracja tablicy umieszczona jest w miejscu deklarowania zmiennych i wygl±da nastêpuj±co:

var  tabliczka: array[1..10] of integer;
nazw± tablicy jest tabliczka która posiada rozmiar 10 i mo¿na w niej umie¶ciæ liczby typu integer.

Tablicê przedstawion± powy¿ej nazywamy tablic± jednowymiarow±. Jest to tablica z jednym rzêdem szuflad. Je¿eli chcemy wpisaæ warto¶æ do tablicy nale¿y wpisaæ np.:
tabliczka[4]:=x;
to do komórki (szuflady) o numerze 4 tablicy o nazwie tabliczka zostanie wpisana liczba x;
Je¿eli musimy przechowaæ wiêcej danych tworzymy tablice dwu i wiêcej wymiarowych. Przyk³ad deklaracji tablicy dwu wymiarowej przedstawiono poni¿ej:

var  tabliczka: array[1..10,1..10] of integer;



program storm;
uses crt,dos;
var
tab: array[1..5] of integer;

begin
tab[1]:=5;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 13, 2010, 12:06:08
Zadanie 1. Proszê napisaæ program który do tablicy wpisze podane z klawiatury 5 imion i nastêpnie wy¶wietli je na ekranie.

program tabl;
uses crt,dos;
var z: array[1..5] of string;
v:integer;
begin clrscr;
for v:=1 to 5 do
begin
write('Podaj ',v,' imie: ');readln(z[v]);
end;
readkey;
for v:=1 to 5 do
begin
writeln('Podales ',v,' imie: ',z[v]);
end;
readln;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 20, 2010, 11:01:38
Zadanie 2. Prosty matrix na tablicy. W programie do tablicy dopisywany jest pierwszy wiersz. Tablica jest nastêpnie wy¶wietlana cyklicznie. powoduje to z³udzenie przesuwania siê na ekranie wierszy do do³u. Wprowadzenie spacji umo¿liwia przerwanie ci±gu znaków.

program misi;
uses crt,dos;
var x,y,z:byte;
tab3:array[1..39,1..20] of byte;
tab4:array[1..39,1..20] of byte;
tab5:array[1..39,1..20] of byte;
tab6:array[1..39,1..20] of byte;
begin
 randomize; clrscr;

 for y:=1 to 20 do begin
     for x:=1 to 39 do begin
                         tab3[x,y]:=48+random(11);end;
     end;

for y:=1 to 20 do begin  writeln;
     for x:=1 to 39 do begin tab5[x,y]:=tab3[x,y];
if tab3[x,y]=58 then write( chr(32):2) else write( chr(tab3[x,y]):2);
end;end;


  repeat delay(100);clrscr;
for y:=1 to 20 do begin
     for x:=1 to 39 do begin
     if y=1 then begin tab4[x,y]:=48+random(12);tab6[x,y]:=random(10);end
     else begin tab4[x,y]:=tab3[x,y-1];tab6[x,y]:=tab5[x,y-1];end;
     end;
     end;

for y:=1 to 20 do begin
     for x:=1 to 39 do begin tab3[x,y]:=tab4[x,y];
                   gotoxy(2*x,y);textcolor(green);

if (tab3[x,y]=58) or(tab3[x,y]=59)  then write( chr(32)) else write( chr(tab3[x,y]));
end;end;
 until keypressed;
  readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 09:35:08
Zadanie 3. Proszê napisaæ program w którym zostan± zadeklarowane dwie tablice 10x10. Do ka¿dej tablicy nale¿y wpisaæ same 0. Nastêpnie wy¶wietliæ je na ekranie.


----------------------------------Nowe -----------------------------------------
program tab_3;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of byte;
tab2: array[1..10,1..10] of byte;
x,y: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=0;
tab2[x,y]:=0; end;end;

gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;

gotoxy(20,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(20+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end;


readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 10:41:51
Zadanie 4. Utworzyæ dwie tablice 10x10. Do ka¿dej z tablic wpisaæ liczby 0. Wy¶wietlaæ naprzemiennie jedn± tablicê w kolorze czerwonym drug± w bia³ym.

program tab_3;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of byte;
tab2: array[1..10,1..10] of byte;
x,y: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=0;
tab2[x,y]:=0; end;end;

repeat clrscr; textcolor(white);
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end; delay(200);
clrscr; textcolor(red);
gotoxy(20,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(20+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(200);
until keypressed;

readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 11:04:28
Zadanie 5. Dwie tabelki z poprzedniego zadania, s± ca³y czas widoczne tylko zmieniaj± siê naprzemiennie ich kolory.

program tab_5;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of byte;
tab2: array[1..10,1..10] of byte;
x,y,a: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=0;
tab2[x,y]:=0; end;end;
a:=0;
repeat
 if a=0 then textcolor(white) else textcolor(red) ;
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;
if a=0 then textcolor(red) else textcolor(white) ;
gotoxy(20,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(20+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(200); a:=(a+1)mod 2;
until keypressed;

readkey;
end.
--------------------------------NOWE --------------------------------
program tab_3;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of byte;
tab2: array[1..10,1..10] of byte;
x,y,a: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=0;
tab2[x,y]:=0; end;end;
a:=0;
repeat  if a=0 then textcolor(white) else textcolor(red) ;
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(100);
if a=0 then textcolor(red) else textcolor(white) ;
gotoxy(5,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(100); a:=(a+1)mod 2;
until keypressed;

readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 11:34:04
Zadanie 6. Program z zadania 5 przerobiæ tak, aby do tablic wpisywany by³ znak o kodzie ASCII wynosz±cym 178.

program tab_6;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of char;
tab2: array[1..10,1..10] of char;
x,y,a: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=chr(178);
tab2[x,y]:=chr(178); end;end;
a:=0;
repeat  if a=0 then textcolor(white) else textcolor(red) ;
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(100);
if a=0 then textcolor(red) else textcolor(white) ;
gotoxy(5,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(100); a:=(a+1)mod 2;
until keypressed;

readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 12:33:45
Zadanie 7. Program wykorzystuj±cy tablice jako macierz znakow±. Napisany program wy¶wietla du¿± cyfrê 2.

program tab_6;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of char;
tab2: array[1..10,1..10] of char;
x,y,a: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=' ';
tab2[x,y]:=' '; end;end;
tab1[3,4]:=chr(178);tab1[4,3]:=chr(178);tab1[5,3]:=chr(178);tab1[6,3]:=chr(178);
tab1[7,4]:=chr(178);tab1[7,5]:=chr(178);tab1[7,6]:=chr(178);tab1[6,7]:=chr(178);
tab1[5,8]:=chr(178);tab1[4,9]:=chr(178);tab1[3,10]:=chr(178);tab1[4,10]:=chr(178);
tab1[4,10]:=chr(178);tab1[5,10]:=chr(178);tab1[6,10]:=chr(178);tab1[7,10]:=chr(178);

a:=0;
repeat  textcolor(white);
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(300);

gotoxy(5,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(300);
until keypressed;

readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 12:54:38
Zadanie 8. Wy¶wietlane s± naprzemiennie du¿e cyfry 1 i 2.

program tab_6_2;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of char;
tab2: array[1..10,1..10] of char;
x,y,a: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=' ';
tab2[x,y]:=' '; end;end;
tab1[3,4]:=chr(178);tab1[4,3]:=chr(178);tab1[5,3]:=chr(178);tab1[6,3]:=chr(178);
tab1[7,4]:=chr(178);tab1[7,5]:=chr(178);tab1[7,6]:=chr(178);tab1[6,7]:=chr(178);
tab1[5,8]:=chr(178);tab1[4,9]:=chr(178);tab1[3,10]:=chr(178);tab1[4,10]:=chr(178);
tab1[4,10]:=chr(178);tab1[5,10]:=chr(178);tab1[6,10]:=chr(178);tab1[7,10]:=chr(178);

tab2[3,6]:=chr(178);tab2[4,5]:=chr(178);tab2[5,4]:=chr(178);tab2[6,3]:=chr(178);
tab2[6,4]:=chr(178);tab2[6,5]:=chr(178);tab2[6,6]:=chr(178);tab2[6,7]:=chr(178);
tab2[6,8]:=chr(178);tab2[6,9]:=chr(178);tab2[6,10]:=chr(178);
tab2[7,4]:=chr(178);tab2[7,5]:=chr(178);tab2[7,6]:=chr(178);tab2[7,7]:=chr(178);
tab2[7,8]:=chr(178);tab2[7,9]:=chr(178);tab2[7,10]:=chr(178);tab2[7,3]:=chr(178);
a:=0;
repeat  textcolor(white);
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(500);

gotoxy(5,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(500);
until keypressed;

readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 03, 2011, 13:13:15
Zadanie 9. Modyfikacja liczby 2.

program tab_6;
uses crt,dos;
var
tab1: array[1..10,1..10] of char;
tab2: array[1..10,1..10] of char;
x,y,a: byte;
begin
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
tab1[x,y]:=' ';
tab2[x,y]:=' '; end;end;
tab1[3,4]:=chr(178);tab1[4,3]:=chr(178);tab1[5,3]:=chr(178);tab1[6,3]:=chr(178);
tab1[7,4]:=chr(178);tab1[7,5]:=chr(178);tab1[7,6]:=chr(178);tab1[6,7]:=chr(178);
tab1[5,8]:=chr(178);tab1[4,9]:=chr(178);tab1[3,10]:=chr(178);tab1[4,10]:=chr(178);
tab1[4,10]:=chr(178);tab1[5,10]:=chr(178);tab1[6,10]:=chr(178);tab1[7,10]:=chr(178);

tab2[3,6]:=chr(178);tab2[4,5]:=chr(178);tab2[5,4]:=chr(178);tab2[6,3]:=chr(178);
tab2[6,4]:=chr(178);tab2[6,5]:=chr(178);tab2[6,6]:=chr(178);tab2[6,7]:=chr(178);
tab2[6,8]:=chr(178);tab2[6,9]:=chr(178);tab2[6,10]:=chr(178);
tab2[7,4]:=chr(178);tab2[7,5]:=chr(178);tab2[7,6]:=chr(178);tab2[7,7]:=chr(178);
tab2[7,8]:=chr(178);tab2[7,9]:=chr(178);tab2[7,10]:=chr(178);tab2[7,3]:=chr(178);
a:=0;
repeat  textcolor(white);
gotoxy(5,5); write('Tablica 1');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(15-x,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(500);

for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(x+5,5+y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(500);

for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(x+5,18-y);
write(tab1[x,y]) end;end;   delay(500);


gotoxy(5,5); write('Tablica 2');
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(5+x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(500);

for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
gotoxy(15-x,5+y);
write(tab2[x,y]) end;end; delay(500);


until keypressed;

readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 10, 2011, 09:11:29
Zadanie X. Napisaæ program który do tablicy o nazwie A  wpisze 10 liczb od 1 do 10. Nastêpnie do tablicy B przepisze liczby z tablicy A powiêkszone o 3.
-------------------------Rozwi±zanie -----------------------------------
program X1;
uses crt,dos;
var A:array[1..10] of byte;
B:array[1..10] of byte;
z:byte;

begin

for z:=1 to 10 do
begin  A[z]:=z; end;


for z:=1 to 10 do
begin B[z]:=A[z]+3; end;
end.
----------------------------------Koniec----------------------------------------
Zadanie XX. Napisaæ program który do tablic imie , nazwisko wczyta podane z klawiatury 7 imion i nazwisk. Nastêpnie poprosi o podanie liczby i po jej podaniu wy¶wietli imie i nazwisko ukryte w odpowiedniej komórce tabel : imie, nazwisko.
 ---------------------------------Pocz±tek ------------------------------------------------
program XX1;
uses crt,dos;
var imie:array[1..7] of string;
nazwisko :array[1..7] of string;
z:byte;

begin clrscr;
for x:=1 to 7 do begin

write('Podaj ',z,' imie: ');readln(imie[z]);
write('Podaj ',z,' nazwisko: ');readln(nazwisko[z]);
end;
write('Podaj liczbe: ');readln(z);
write(imie[z],'  ',nazwisko[z]);

 readkey;
end.
-----------------------------Koniec-------------------------------------------


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 17, 2011, 08:50:27
Zadanie 10. Napisaæ program w którym zadeklarowano tablicê A, B o wymiarach 10x10.
Do tablicy A proszê wpisaæ literê A na g³ównej przek±tnej, do tablicy B litery A w dwóch przek±tnych. Pozosta³e miejsca maj± zostaæ zape³nione znakiem 0 (zero).
-------------------------------------Rozwi±zanie---------------------------------------------------
program tablica;
uses crt,dos;
var x,y,z:byte;
A: array[1..10,1..10] of char;
B: array[1..10,1..10] of char;
begin  clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
if (x=y) then A[x,y]:='A' else A[x,y]:='0';
if (x=y) or (x=11-y) then B[x,y]:='A' else B[x,y]:='0';
end;end;

for x:=1 to 10 do begin  writeln;
for y:=1 to 10 do begin
write(A[x,y]:2);
end;end;
readkey;
clrscr;
for x:=1 to 10 do begin  writeln;
for y:=1 to 10 do begin
write(B[x,y]:2);
end;end;
readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 17, 2011, 12:34:43
Zadanie 11,  z dwiema literkami.

program e;
uses crt, dos;
var x,y:byte;
A: array[1..10,1..10] of byte;
B: array[1..10,1..10] of byte;
begin clrscr;
 for x:=1 to 10 do begin
 for y:=1 to 10 do begin A[x,y]:=0;end;end;
 A[2,2]:=1;  A[3,2]:=1;  A[4,2]:=1;
 A[5,2]:=1;  A[5,3]:=1;  A[5,4]:=1;
 A[4,5]:=1;  A[3,6]:=1;  A[2,7]:=1;
 A[3,7]:=1;  A[4,7]:=1;  A[5,7]:=1;
 for x:=1 to 10 do begin
 for y:=1 to 10 do begin B[x,y]:=0;end;end;
 B[4,1]:=1;  B[5,1]:=1;  B[6,1]:=1;B[7,1]:=1;
 B[4,2]:=1;  B[4,3]:=1;  B[4,4]:=1;
 B[5,4]:=1;  B[6,4]:=1;  B[7,4]:=1;
 B[8,5]:=1;  B[8,6]:=1;  B[8,7]:=1;
 B[8,8]:=1;  B[7,9]:=1;  B[6,10]:=1;
  B[5,10]:=1;  B[4,10]:=1;

 for y:=1 to 10 do begin writeln;
 for x:=1 to 10 do begin if A[x,y]=1
 then begin gotoxy(35+x,y+10);write(chr(178));end;
 end;end;

 readkey; clrscr;
 for y:=1 to 10 do begin writeln;
 for x:=1 to 10 do begin if B[x,y]=1
 then begin gotoxy(35+x,y+10);write(chr(178));end;
 end;end;

 readkey;
end.



Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 17, 2011, 13:06:27
program e;
uses crt, dos;
var x,y:byte;
A: array[1..10,1..10] of byte;
B: array[1..10,1..10] of byte;
begin clrscr;
 for x:=1 to 10 do begin
 for y:=1 to 10 do begin A[x,y]:=0;end;end;
 A[2,2]:=1;  A[3,2]:=1;  A[4,2]:=1;
 A[5,2]:=1;  A[5,3]:=1;  A[5,4]:=1;
 A[4,5]:=1;  A[3,6]:=1;  A[2,7]:=1;
 A[3,7]:=1;  A[4,7]:=1;  A[5,7]:=1;
 for x:=1 to 10 do begin
 for y:=1 to 10 do begin B[x,y]:=0;end;end;
 B[4,1]:=1;  B[5,1]:=1;  B[6,1]:=1;B[7,1]:=1;
 B[4,2]:=1;  B[4,3]:=1;  B[4,4]:=1;
 B[5,4]:=1;  B[6,4]:=1;  B[7,4]:=1;
 B[8,5]:=1;  B[8,6]:=1;  B[8,7]:=1;
 B[8,8]:=1;  B[7,9]:=1;  B[6,10]:=1;
  B[5,10]:=1;  B[4,10]:=1;
 repeat clrscr;
 for y:=1 to 10 do begin
 for x:=1 to 10 do begin if A[x,y]=1
 then begin gotoxy(35+x,y+10);write(chr(178));end;
 end;end;

 delay(100);clrscr;
 for y:=1 to 10 do begin
 for x:=1 to 10 do begin if B[x,y]=1
 then begin gotoxy(35+x,y+10);write(chr(178));end;
 end;end; delay(100);
  until keypressed;
 readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 24, 2011, 08:33:44
program rysiu;
uses crt,dos;
var n: array[1..8,1..8] of byte;
h:array[1..8,1..8] of byte;
begin
end.
--------------------------------- Wersja rozwojowa-------------------------------------------
program rysiu;
uses crt,dos;
var n: array[1..8,1..8] of byte;
h:array[1..8,1..8] of byte;
x,y: byte;
begin
for y:=1 to 8 do begin n[1,y]:=1;n[6,y]:=1;
h[1,y]:=1;h[5,y]:=1;end;
n[2,2]:=1;n[3,3]:=1;n[4,4]:=1; n[4,5]:=1;n[4,6]:=1;n[5,7]:=1;
for x:=1 to 5 do h[x,4]:=1;

repeat
for y:=1 to 8 do begin
for x:=1 to 8 do begin
gotoxy(10+x,1+y); if(n[x,y]=1) then write(chr(178))
else write(chr(32));end;end; delay(200); clrscr;

for y:=1 to 8 do begin
for x:=1 to 8 do begin
gotoxy(50+x,1+y); if(h[x,y]=1) then write(chr(178))
else write(chr(32));end;end; delay(200); clrscr;

until keypressed;
readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 31, 2011, 10:24:37
Sprawdzian 31.01.2011. Dla Malwiny, równie¿

program a;
uses crt,dos;
var x,y:byte;
a1:array[1..10,1..10] of byte;

begin clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
a1[x,y]:=x; {gotoxy(2*x,2*y); write(a1[x,y]);delay(300);}
end;end;

for x:=1 to 10 do begin writeln; writeln;
for y:=1 to 10 do begin
write(a1[y,x]:3);
end;end;
readkey;
end.
----------------------------- wersja z literami ---------------------------------
program a;
uses crt,dos;
var x,y:byte;
a1:array[1..10,1..10] of char;

begin clrscr;
for x:=1 to 10 do begin
for y:=1 to 10 do begin
a1[x,y]:=chr(x+64); {gotoxy(2*x,2*y); write(a1[x,y]);delay(300);}
end;end;

for x:=1 to  10 do begin writeln; writeln;
for y:=1 to 10 do begin
write(a1[y,x]:3);
end;end;


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 08:36:35
Zadanie 7.02.2011. Napisaæ program który do tablicy 3X3 wpisze naprzemiennie liczby 1 i 0.

program patryk1;
uses crt, dos;
var t: array[1..3,1..3] of byte;
x,y,z: byte;
begin clrscr; x:=0;y:=0;z:=0;
repeat y:=y+1;
repeat x:=x+1;
if z=0 then z:=1 else z:=0;
t[x,y]:=z;
until x=3;
x:=0;

until y=3;
for x:=1 to 3 do begin
for y:=1 to 3 do write(t[x,y]:3);
writeln;end;

readkey;
end.
---------------------------------------- wersja na pêtli for --------------------------------
program patryk1;
uses crt, dos;
var t: array[1..3,1..3] of byte;
x,y,z: byte;
begin clrscr; z:=0;
 for x:=1 to 3 do
 begin
 for y:=1 to 3 do
 begin
 if z=0 then z:=1 else z:=0;
 t[x,y]:=z;
 end;
 end;

for x:=1 to 3 do begin
for y:=1 to 3 do write(t[x,y]:3);
writeln;end;

readkey;

end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 08:57:39
Zadanie 7.02.2011-nr 2. Napisz program który do tablicy 20 elementowej wpisze losowe liczby od -100 do 100, nastêpnie wyszuka element najmniejszy i okre¶li jego pozycje w tablicy.

program marta;
uses crt,dos;
var t:array[1..20] of integer;
a,y:integer;
min:integer; {zmienna przechowujca najmniejsza liczbe}

begin
randomize;clrscr; min:=200;

for a:=1 to 20 do
begin
t[a]:=-100+ random(200); write(t[a]:4);
if t[a]<min then begin min:=t[a];y:=a; end;
end;


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 09:01:23
Zadanie 7.02.2011. -nr 3. Napisaæ program, który do tablicy 10 elementowej wpisze losowe liczby od 1 do 20 nastêpnie wybierze i wypisze z tablicy 1 liczby podzielne przez 2.
Dodatkowo:Je¶li nie znajdzie  - wy¶wietli komunikat.


program a;
uses crt,dos;
var t: array[1..10] of integer;
a,y:integer;
begin
clrscr; randomize;
for a:=1 to 10 do begin
t[a]:=1+random(19);  write(t[a]:3);  end;
writeln;
for a:=1 to 10 do
begin
if (t[a] mod 2)=0 then write(t[a]:3) else write(' ':3) end;


 readkey;
end.
---------------------------------------- full wypas ----------------------------------
program a;
uses crt,dos;
var t: array[1..10] of integer;
a,y,licznik:integer;
begin
clrscr; randomize;licznik:=0;
for a:=1 to 10 do begin
t[a]:=1+random(19);  write(t[a]:3);  end;
writeln;
for a:=1 to 10 do
begin
if (t[a] mod 2)=0 then begin write(t[a]:3); inc(licznik); end else write(' ':3) end;
if licznik=0 then write('brak liczb parzystych');
readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 09:09:19
Zadanie 7.02.2011 -nr 4. Skonstruj program który bêdzie wy¶wietla³ (w tablicy 20 elementowej) sume wszystkich liczb nieparzystych i parzystych oraz poda ilosæ liczb parzystych i nieparzystych.

program a;
uses crt,dos;
var t: array[1..20] of integer;
a,y,npar, par:integer;
begin
clrscr; randomize;npar:=0;par:=0;
for a:=1 to 20 do begin
t[a]:=1+random(19);  write(t[a]:3);  end;
writeln;
for a:=1 to 20 do
begin
if (t[a] mod 2)=0 then  inc(par) else inc(npar);end;
writeln;writeln('Liczba liczb parzystych= ',par);
writeln('Liczba liczb nieparzystych= ',npar);

 readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 09:14:58
Zadanie 7.02.2011 -nr 5.  Do tablicy 10 elementowej wpisze losowe liczby podzielne przez 3, z przedzia³u 6..100.

program a1;
uses crt,dos;
var t: array[1..10] of byte;
a,l: byte;
begin
l:=0; randomize; clrscr;
repeat
a:=6+random(94);
if (a mod 3)=0 then begin inc(l);t[l]:=a;end;
until l=10;

for a:=1 to 10 do write(t[a]:4);
readkey;
end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 09:22:10
Zadanie 7.02.2011 -nr 6. Do tablicy 5X5 wpisz losowe liczby z przedzia³u od 1 do 10. Wy¶wietl tablicê na ekranie.

program patryk1;
uses crt, dos;
var t: array[1..5,1..5] of byte;
x,y,z: byte;
begin clrscr; z:=0;randomize;
 for x:=1 to 5 do
 begin
 for y:=1 to 5 do
 begin
t[x,y] :=1+random(10);

 end;
 end;

writeln;
for x:=1 to 5 do begin
for y:=1 to 5 do write(t[x,y]:3);
writeln;writeln;end;

readkey;

end.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 07, 2011, 10:36:43
Zadanie 7.02.2011 -nr 7. Do tablicy 5X5 wpisz losowe liczby z przedzia³u od 1 do 10. Wy¶wietl tablicê na ekranie.

program patryk1;
uses crt, dos;
var t: array[1..5,1..5] of byte;
x,y,z: byte;
begin clrscr; z:=0;
 for x:=1 to 5 do
 begin
 for y:=1 to 5 do
 begin z:=z+1;
t[x,y] :=z;

 end;
 end;

writeln;
for x:=1 to 5 do begin
for y:=1 to 5 do write(t[x,y]:3);
writeln;writeln;end;

readkey;


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 28, 2011, 12:09:05
Zadanie 8. Specjalnie dla p. Kamila D.
Proszê napisaæ program który do tablicy 10 elementowej wpisze liczby podzielne przez 7 z zakresu 1..125. Nastêpnie wyszuka w tablicy najmniejsz± i najwiêksz±.


Tytu³: Odp: Tablice - czyli jak przechowaæ dane
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 28, 2011, 12:16:37
Zadanie 9. Specjalnie dla p. Malwiny.  Do tablicy A 10 elementowej wpisaæ losowe liczby z zakresu 1..60. Do drugiej tablicy B wpisaæ liczby z tablicy A w porz±dku rosn±cym.


Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

spw gang-nd blackmoon shaggydogss moikrewni