Darmowe Forum

Turbo Pascal => Podstawy Turbo Pascal => W±tek zaczêty przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 09:13:00



Tytu³: Doskonalenie pêtli
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 09:13:00
Zadanie 1. Proszê napisaæ program który wy¶wietli gwiazdkê biegaj±c±  dooko³a ekranu. Wykorzystaæ pêtlê Repeat until.

program piotr;
uses crt,dos;
var x,y,a,b:integer;

begin
 x:=1; y:=1;a:=1;b:=0;
repeat
gotoxy(x,y);write('*'); delay(20);clrscr;
x:=x+a;y:=y+b;
if(x=70) and (y=1) then begin a:=0; b:=1;end;   {prawa gora -ma smigac w dol}
if(x=70) and (y=20) then begin a:=-1; b:=0;end; {prawy dol - ma smigac w lewo}
if(x=1) and (y=20) then begin a:=0; b:=-1;end; {lewy dol - ma smigac do gory}
if(x=1) and (y=1) then begin a:=1; b:=0;end; {lewa gora - ma smigac w prawo}


until keypressed;


end.


Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 09:35:44
Zadanie 2. Proszê napisaæ program który wy¶wietli ramkê  dooko³a ekranu sk³adaj±c± siê z gwiazdek. Wykorzystaæ pêtlê Repeat until.

program piotr;
uses crt,dos;
var x,y,a,b,z:integer;

begin
 x:=1; y:=1;a:=1;b:=0; randomize;
repeat

gotoxy(x,y);write('*'); delay(20);
x:=x+a;y:=y+b;
if(x=70) and (y=1) then begin a:=0; b:=1;end;   {prawa gora -ma smigac w dol}
if(x=70) and (y=20) then begin a:=-1; b:=0;end; {prawy dol - ma smigac w lewo}
if(x=1) and (y=20) then begin a:=0; b:=-1;end; {lewy dol - ma smigac do gory}
if(x=1) and (y=1) then begin a:=1; b:=0; z:=random(15); textcolor(z); end; {lewa gora - ma smigac w prawo}


until keypressed;


end.


Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 10:14:10
Polecenie length(x).
Polecenie length(x) oblicza z ilu znaków sk³ada siê s³owo x.
Polecenie a:=length(x) pozwala wpisaæ do zmiennej a liczbê odpowiadaj±ca d³ugo¶ci s³owa x.


Je¿eli x bêdzie zmienn± typu string. To mo¿na bêdzie wy¶wietliæ kolejne znaki tego s³owa. Aby wy¶wietliæ 2 znak s³owa x wystarczy wpisaæ polecenie write(x[2]);

program piotr;
uses crt,dos;
var x:integer;
 s:string;
 begin

 repeat

 clrscr; write('Podaj imie: ');readln(s);
 x:=length(s);
 writeln('Wprowadzone imie sklada sie z ',x,' znakow');
  readkey;

until x=10;


Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 11:09:51
Zadanie 3. Wy¶wietlanie imienia litera po literze.

program piotr;
uses crt,dos;
var x,y:integer;
 s:string;
 begin

 clrscr; write('Podaj imie: ');readln(s);
 x:=length(s);
 writeln('Wprowadzone imie sklada sie z ',x,' znakow');
 for y:=1 to x do
 begin write(s[y]);delay(1000);end;

 readkey;
end.


Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 11:47:10
program piotr;
uses crt,dos;
var x,y:integer;
 s:string;
 begin

 clrscr; write('Podaj nazwe: ');readln(s);
 x:=length(s);
  for y:=1 to x do begin
  gotoxy(10+y,10); textcolor(y);
write(s[y]);delay(1000);

  end;

 readkey;
end.


Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli
Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 13, 2010, 11:22:24
Zadanie 5. Narysowaæ 5 krzy¿yków losowo rozmieszczonych na ekranie monitora. Wykorzystaæ pêtlê repeat until.

program lipa;
uses crt,dos;
var x,y,x1,y1,ile:integer;
begin
x:=0;clrscr;textcolor(green); randomize; ile:=0;
  repeat
  ile:=ile+1;
  x1:=1+random(50); y1:=1+random(10);
  y:=0;
 repeat
  x:=0;
 repeat
   gotoxy(x1+x,y1+y);
   if(x=5) or (y=5) then begin textcolor(yellow); write(chr(178));end;
   x:=x+1;
  until x=11;
  y:=y+1;
 until y=11;
 until ile=5;
readkey;
end.


Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

blackmoon mylittlepony polski-serwer-rpg articz proskills