Tytu³: Doskonalenie pêtli Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 09:13:00 Zadanie 1. Proszê napisaæ program który wy¶wietli gwiazdkê biegaj±c± dooko³a ekranu. Wykorzystaæ pêtlê Repeat until.
program piotr; uses crt,dos; var x,y,a,b:integer; begin x:=1; y:=1;a:=1;b:=0; repeat gotoxy(x,y);write('*'); delay(20);clrscr; x:=x+a;y:=y+b; if(x=70) and (y=1) then begin a:=0; b:=1;end; {prawa gora -ma smigac w dol} if(x=70) and (y=20) then begin a:=-1; b:=0;end; {prawy dol - ma smigac w lewo} if(x=1) and (y=20) then begin a:=0; b:=-1;end; {lewy dol - ma smigac do gory} if(x=1) and (y=1) then begin a:=1; b:=0;end; {lewa gora - ma smigac w prawo} until keypressed; end. Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 09:35:44 Zadanie 2. Proszê napisaæ program który wy¶wietli ramkê dooko³a ekranu sk³adaj±c± siê z gwiazdek. Wykorzystaæ pêtlê Repeat until.
program piotr; uses crt,dos; var x,y,a,b,z:integer; begin x:=1; y:=1;a:=1;b:=0; randomize; repeat gotoxy(x,y);write('*'); delay(20); x:=x+a;y:=y+b; if(x=70) and (y=1) then begin a:=0; b:=1;end; {prawa gora -ma smigac w dol} if(x=70) and (y=20) then begin a:=-1; b:=0;end; {prawy dol - ma smigac w lewo} if(x=1) and (y=20) then begin a:=0; b:=-1;end; {lewy dol - ma smigac do gory} if(x=1) and (y=1) then begin a:=1; b:=0; z:=random(15); textcolor(z); end; {lewa gora - ma smigac w prawo} until keypressed; end. Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 10:14:10 Polecenie length(x).
Polecenie length(x) oblicza z ilu znaków sk³ada siê s³owo x. Polecenie a:=length(x) pozwala wpisaæ do zmiennej a liczbê odpowiadaj±ca d³ugo¶ci s³owa x. Je¿eli x bêdzie zmienn± typu string. To mo¿na bêdzie wy¶wietliæ kolejne znaki tego s³owa. Aby wy¶wietliæ 2 znak s³owa x wystarczy wpisaæ polecenie write(x[2]); program piotr; uses crt,dos; var x:integer; s:string; begin repeat clrscr; write('Podaj imie: ');readln(s); x:=length(s); writeln('Wprowadzone imie sklada sie z ',x,' znakow'); readkey; until x=10; Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 11:09:51 Zadanie 3. Wy¶wietlanie imienia litera po literze.
program piotr; uses crt,dos; var x,y:integer; s:string; begin clrscr; write('Podaj imie: ');readln(s); x:=length(s); writeln('Wprowadzone imie sklada sie z ',x,' znakow'); for y:=1 to x do begin write(s[y]);delay(1000);end; readkey; end. Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 06, 2010, 11:47:10 program piotr;
uses crt,dos; var x,y:integer; s:string; begin clrscr; write('Podaj nazwe: ');readln(s); x:=length(s); for y:=1 to x do begin gotoxy(10+y,10); textcolor(y); write(s[y]);delay(1000); end; readkey; end. Tytu³: Odp: Doskonalenie pêtli Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Grudzieñ 13, 2010, 11:22:24 Zadanie 5. Narysowaæ 5 krzy¿yków losowo rozmieszczonych na ekranie monitora. Wykorzystaæ pêtlê repeat until.
program lipa; uses crt,dos; var x,y,x1,y1,ile:integer; begin x:=0;clrscr;textcolor(green); randomize; ile:=0; repeat ile:=ile+1; x1:=1+random(50); y1:=1+random(10); y:=0; repeat x:=0; repeat gotoxy(x1+x,y1+y); if(x=5) or (y=5) then begin textcolor(yellow); write(chr(178));end; x:=x+1; until x=11; y:=y+1; until y=11; until ile=5; readkey; end. |