Tytu³: Struktury i Unie Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 16, 2013, 08:48:00 W pojedynczej tablicy o nazwie np. Adam mo¿na zgrupowaæ tylko zmienne jednego typu. Np. tablica char Adam [10][10] mo¿e przechowywaæ tylko zmienne znakowe. Co zrobiæ je¿eli pod jedn± nazw± chcemy przechowaæ kilka zmiennych ró¿nych typów. W Pascalu istnieje struktura która nazywa siê record i pozwala przechowywaæ ró¿ne typy zmiennych (np. imie, nazwisko, wiek, nr telefonu). W Jêzyku C i C++ odpowiednikiem pascalowskiego rekordu jest konstrukcja programistyczna nazywana struktur±. Struktura to powi±zane ze sob± dane ró¿nych typów. Nazwê struktury deklaruje siê podobnie jak zmienn± pisz±c przed nazw± s³owo struct. struct Adam Ka¿da struktura mo¿e zawieraæ ró¿ne pola ale nie jest obiektem (!) lecz jest bardziej z³o¿onym uk³adem ni¿ pojedyncza zmienna i sk³ada siê z pól. Poni¿ej przyk³ad deklaracji struktury o nazwie Adam sk³adaj±cej siê z pól : wiek, wzrost, nazwisko. Strukturê mo¿na wykorzystaæ do tworzenia bazy danych osób o imieniu Adam. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[20];}; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Struktury i Unie Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 16, 2013, 08:50:53 Samo zadeklarowanie struktury, okre¶la tylko szkielet tego co ma siê w niej znale¼æ. Szkielet trzeba wype³niæ tre¶ci±. Do tego s³u¿y deklaracja zmiennych strukturalnych. Mo¿na to porównaæ do projektu samochodu, wszystkie maj± mieæ 4 ko³a, kabinê chroni±c± przed deszczem i silnik. Jaki konkretnie to bêdzie samochód zale¿y od tego jakiego rozmiaru bêd± ko³a , jak wygl±daæ bêdzie kabina itd...
W naszym przypadku nale¿y zadeklarowaæ zmienne strukturalne które bêd± ju¿ konkretnymi wykonaniami struktury Adam. W skrypcie poni¿ej przedstawiono trzy zmienne a1,a2,a3 bêd±ce typami struktury Adam. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[20];}; struct Adam a1,a2,a3; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Struktury i Unie Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 16, 2013, 08:53:11 Ka¿da ze zmiennych a1, a2 i a3 posiada takie same pola jak struktura Adam. Dlatego mo¿na do tych zmiennych wpisaæ ju¿ konkretne dane. Np. je¿eli chcemy wpisaæ do zmiennej a1 wiek, wzrost nazwisko trzeba wpisaæ:
#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[120];}; struct Adam a1,a2,a3; a1.wzrost=123; a1.wiek=99; strcpy(a1.nazwisko,"Miller"); system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Mo¿liwe jest zadeklarowanie struktury (a4) ju¿ z gotowymi, wype³nionymi polami. Je¿eli pola maj± byæ zadeklarowane, to konieczne jest zbudowanie struktury statycznej czyli poprzedzonej s³owem static. Wy¶wietlenie okre¶lonego pola jest mo¿liwe je¿eli do nazwy struktury po kropce umieszczona zostanie nazwa pola. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[120];}; struct Adam a1,a2,a3; static struct Adam a4={22,123," Piramodopolopirynowicz"}; a1.wzrost=123; a1.wiek=99; strcpy(a1.nazwisko,"Miller"); a2=a1; cout<<a2.wiek<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Struktury i Unie Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 16, 2013, 08:58:16 Wska¼nik i operator ->, polecenie strcpy();
To trudny temat, ale warto o nim popisaæ. Wska¼nik * mo¿e wskazywaæ strukturê w ca³o¶ci lub element struktury . Operator -> pozwala na odwo³anie siê do elementów struktury. #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct Adam {int wzrost; int wiek; char nazwisko[120];}; struct Adam a1,a2,a3; static struct Adam a4={22,123," Piramodopolopirynowicz"}; struct Adam *miecio; /* *miecio to wska¼nik na strukturê*/ miecio=&a1; miecio->wzrost=345; cout<<a1.wzrost<<endl; a1.wzrost=123; a1.wiek=99; strcpy(a1.nazwisko,"Miller"); a2=a1; cout<<a2.wiek<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Patrz wyt³uszczony tekst: linia1: zadeklarowano wska¼nik struktury Adam, wska¼nik nazywa siê miecio, oznacza to tylko tyle,¿e pod nazw± miecio trzeba zarezerwowaæ tyle adresów ile jest pól w strukturze Adam. linia2: Do wska¼nika miecio przypisywane s± adresy poszczególnych pól zmiennej strukturalnej a1. linia3: do adresu wskazywanego przez wska¼nik miecio opisuj±cego pole wzrost wpisaæ liczbê 345. linia4: wy¶wietliæ pole a1.wzrost Tytu³: Odp: Struktury i Unie Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Styczeñ 16, 2013, 10:34:34 #include <cstdlib>
#include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { struct czolg{ int lufa; int masa; int szybk;}; czolg t,s; t.lufa=5; t.masa=30; t.szybk=65; s.lufa=7;s.masa=40; s.szybk=30; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } --------------------------------------------------------------------------------- #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct auta {char nazwa[10];int szybk; int zp;}; auta polskie[10]; for(int x=0;x<5;x++){ cout << endl<<x+1<<" Podaj nazwê polskiego samochodu: ";cin>>polskie[ x ].nazwa; cout <<endl<<" Podaj szybko¶æ "<<polskie[ x ].nazwa<< " :";cin>>polskie[ x ].szybk; cout <<endl<<" Podaj zuzycie paliwa "<<polskie[ x ].nazwa<< " :";cin>>polskie[ x ].zp; }; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } --------------------------------------------------------------------------------------- #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct auta {char nazwa[20];int mieszk; char rzeka[20];}; auta polskie[10]; for(int x=0;x<5;x++){ cout<<endl<<x+1<<" Podaj nazwe miasta ";cin>>polskie[ x ].nazwa; cout<<endl<<" Podaj liczbe mieszk miasta "<<polskie[ x ].nazwa<< " :"; cin>>polskie[ x].mieszk; cout<<endl<<" Podaj rzeke na ktora lezy "<<polskie[ x ].nazwa<< " :"; cin>>polskie[ x].rzeka; }; int z=0, i=0; for(int y=0;y<5;y++) {if (polskie[ y].mieszk>z){z=polskie[y].mieszk; i=y;}; };cout<<"najwieksza liczba mieszkancow = "<<z<<"jest w : "<<polskie[ i ].nazwa<<endl; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } --------------------------------------------------------------------------------------- #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct pracownik {char imie[20];char nazwisko[20];int pensja;}; int a; int b[10]; pracownik ckr[100]; cout<<endl<<"Podaj imie ";cin>>ckr[0].imie; system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } ------------------------------------------------------------------------------- #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct chusteczka { int liczba; float grubosc; char nazwa[255];}; struct chusteczka polpapier[10]; for( int i=0;i<3; i++) {cout<<endl<<"podaj nazwe: ";cin>> polpapier[ i ].nazwa; cout<<endl<<"podaj grubosc chusteczki: ";cin>> polpapier[ i ].grubosc; cout<<endl<<"podaj liczbe chusteczek w opakowaniu: ";cin>> polpapier[ i ].liczba; }; system("cls"); for(int i=0;i<3;i++){ cout<<endl<<polpapier[ i ].nazwa; cout<<polpapier[ i ].grubosc<<" "; cout<<polpapier[ i ].liczba<<" "<<endl;} system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } ------------------------------------------------------------------------------ #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct chusteczka { int liczba; float grubosc; char nazwa[255];}; struct chusteczka polpapier[10]; for( int i=0;i<3; i++) {cout<<endl<<"podaj nazwe: ";cin>> polpapier[ i ].nazwa; cout<<endl<<"podaj grubosc chusteczki: ";cin>> polpapier[ i ].grubosc; cout<<endl<<"podaj liczbe chusteczek w opakowaniu: ";cin>> polpapier[ i ].liczba; }; system("cls"); cout.width(10); cout<<" Nazwa"; cout.width(10);cout<<"Grubosc"; cout.width(10);cout<<"Liczba";cout<<endl; for(int i=0;i<3;i++){cout.width(10); cout<<endl<<polpapier[ i ].nazwa;cout.width(10); cout<< polpapier[ i ].grubosc;cout.width(10); cout<<polpapier[ i ].liczba<<endl;} system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } -------------------------------------------------------------------------- #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) {struct chusteczka { int liczba; float grubosc; char nazwa[255];}; int i=0; struct chusteczka polpapier[10]; do {cout<<endl<<"podaj nazwe: ";cin>> polpapier[ i ].nazwa; cout<<endl<<"podaj grubosc chusteczki: ";cin>> polpapier[ i ].grubosc; cout<<endl<<"podaj liczbe chusteczek w opakowaniu: ";cin>> polpapier[ i ].liczba; i++;} while (i<3); system("cls"); cout.width(10); cout<<" Nazwa"; cout.width(10);cout<<"Grubosc"; cout.width(10);cout<<"Liczba";cout<<endl; i=0; do{cout.width(10); cout<<endl<<polpapier.nazwa;cout.width(10); cout<< polpapier[ i ].grubosc;cout.width(10); cout<<polpapier[ i ].liczba<<endl;i++;} while(i<3); system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } Tytu³: Odp: Struktury i Unie Wiadomo¶æ wys³ana przez: admin Luty 13, 2013, 10:56:59 Unia - krótko o strukturze przypominaj±cej typ struct.
Unia jest zmienn±, która w ró¿nych momentach mo¿e przechowywaæ w tym samym miejscu pamiêci obiekty ró¿nych typów. Obiekty typu unia wymagaj± do zapisu tyle bajtów pamiêci ile wynosi liczba bajtów potrzebna na przechowanie najd³u¿szego elementu unii. Deklaracja unii podobna jest do deklaracji struktury, tyle tylko, ¿e dokonuje siê jej przy pomocy s³owa kluczowego union. Operacje dozwolone na strukturach s± dozwolone na uniach : kopiowanie i przypisywanie unii traktowanych jako ca³o¶æ, pobieranie adresu, dostêp do ich sk³adowych. Nale¿y pamiêtaæ o tym, aby do przypisywania sk³adników unii zadeklarowaæ tak± zmienn±, która bêdzie mog³a przechowaæ najd³u¿sz± sk³adowa unii. Sposób deklaracji i operowania uniami przedstawimy na przyk³adzie: #include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { union {int licz; char slowo[25]; } to_unia; char znak=0; system("cls"); cout<<"Duze A umozliwia wyjscie z petli"; while (znak!='A'){ cout<<endl<<"Podaj cyfre: ";znak=getchar(); if (znak>47&&znak<58){to_unia.licz=znak-48;} else {to_unia.slowo[0]=znak; to_unia.slowo[1]='\0';} cout<<endl<<"Pole jako cyfra/liczba: Pole jako napis:"<<endl; cout<<to_unia.licz<<" "<<to_unia.slowo; } system("PAUSE"); return EXIT_SUCCESS; } |